In ons jubileumnummer dat vorige maand verscheen hebben we laten zien dat het werven van nalatenschappen in Nederland een serieuze bezigheid is geworden. Dat geldt ook voor andere landen. In veel van die landen wordt jaarlijks een publiekscampagne gehouden, om de werving door en voor individuele goede doelen te ondersteunen.
De afgelopen jaren zijn in veel landen nationale erfenissencampagnes van start gegaan. Er waren al vanaf eind jaren negentig campagnes in de Verenigde Staten en Canada (met de naam Leave a Legacy) en vanaf 2000 kwamen Groot-Brittannië en enkele andere landen daarbij. Maar sinds 2010 is het aantal campagnes gestegen van zes naar maar liefst zestien. Nu zijn er ook campagnes in Australië en Nieuw Zeeland (Include a Charity) en in maar liefst twaalf Europese landen, te weten Ierland, Groot-Brittannië, België, Zweden, Finland, Duitsland, Tsjechië, Oostenrijk, Zwitserland, Italië en Spanje. De teloorgang van de Nederlandse Campagne Nalaten steekt daar schril bij af. Het Instituut GoedNalaten houdt hier het vuur brandende. Wereldwijd zijn er meer dan duizend toonaangevende goede doelen bij deze campagnes betrokken. Op initiatief van het Instituut GoedNalaten kwamen eerder in 2015 in Amsterdam vertegenwoordigers van nationale campagnes bij elkaar voor de eerste pan-Europese conferentie: Legavision 2015. De conferentie werd ondersteund door de European Fundraising Association (EFA), de Salesforce Foundation en Van Doorne Notarissen. Vertegenwoordigers uit België, Groot-Brittannië, Zweden, Polen, Oostenrijk, Slowakije, Zwitserland, Italië en Nederland waren bij elkaar om campagnepresentaties, ideeën, strategieën, organisatiemodellen, mediakeuzes en onderzoeksresultaten te delen.
Word lid van Vf & fondsenwerving.nl en krijg direct toegang
✔ Onbeperkt toegang tot alle content op fondsenwerving.nl
✔ Korting op diverse opleidingen en trainingen
✔ Kosteloze toegang tot de Vakdag fondsenwerving. Dit jaar (2024) op 17 september in het Beatrix Theater!