Lid worden van Vf? Meld je nu aan

LID WORDEN

Advertentie

MIC: Fondsenwerving met het bereik van social media en het gemak van een betaalverzoekje

Mooie woorden

Column

15 december 2014

Is het waar dat de tijd sneller gaat als je ouder wordt? In dat geval ben ik beslist bejaard, want 2014 is voorbij gevlogen. Toen het jaar begon sprak ik de hoop uit dat we er fondsenwervend een fantastische tijd van zouden maken. En dat we dit zouden bekronen met een waanzinnig Fondsenwervend-Woord-van-het-Jaar.

door Jeroen Talens

Nou dat hebben we geweten: het Vakblad werd overspoeld met mooie woorden. Wat dacht u van Storyselling (storytelling waaruit je als organisatie direct munt kunt slaan), Lookalike-logica (denken dat je iemand kent omdat je zijn buurman kent), Osociëren (inspiratie zoeken op de charitysite osocio. org) of Door-to-door-drammer (overenthousiaste donateurschapverkoper).

Om kans te maken op de eretitel Fondsenwervend-Woord-van-het- Jaar moet je echter meer zijn dan een grappige taalkundige vondst. Dan moet je het afgelopen jaar echt een rol van betekenis hebben gespeeld en de potentie hebben om je populariteit in 2015 uit te breiden. Waarmee we zijn aanbeland bij de top 5.

Nr. 5

Het woord Roeptoeteren is misschien niet in 2014 ontstaan. Maar het is dit jaar wel tot volle bloei gekomen. We roeptoeteren wat af en vooral op sociale media is de geest volledig uit de fles. Vluchtelingenwerk haakte er handig op in met de campagne Tegengeluid: een oproep om beschaafd terug te toeteren, zeg maar.

Nr. 4

Een blije donateur is een blijvende donateur. Maar hoe zorg je dat mensen jouw club eeuwig trouw blijven? De Customer Journey presenteerde zichzelf dit jaar nadrukkelijk als oplossing. Het is een poging om een reisplan uit te stippelen dat de donateur blijvend boeit en bevredigt. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Donateurs willen allemaal een andere reis en het moet voor een goed doel wel hanteerbaar blijven. Ik voorspel dat de ideale Customer Journey ook in 2015 een zoektocht blijft.

Nr. 3

Vroeger werd mij op het hart gedrukt dat ik in fondsenwervende brieven beslist geen moeilijke woorden mocht gebruiken. En net nu ik deze ‘jip-en-janneketaal’ onder de knie heb, moet ik weer op cursus... Steeds meer mensen blijken zich namelijk te ergeren aan Taalverkleutering. Woorden moeten weer uniek, krachtig en subtiel worden. Ik ben er niet rouwig om.

Nr. 2

Disruptie is momenteel het buzzword in marketingland. Volgens het woordenboek betekent het ‘ontwrichting’ en dat klinkt pijnlijk.

Toch gaat het om iets heel gezonds: het loswrikken van vastgeroeste ‘waarheden’. Bij disruptie gaat alles op de schop, zodat je weer met een frisse blik naar jezelf en je (marketing)vragen kunt kijken. Ben benieuwd welk goed doel het disruptiemodel als eerste omarmt.

Nr. 1

De winnaar ia natuurlijk Ice-bucket challenge. Het verschijnsel dook deze zomer plotseling op. Massaal gooiden mensen emmers ijswater over hun hoofd (en als het goed was ging dat gepaard met een donatie) voor ALS-patiënten. Knap hoe een relatief weinig voorkomende ziekte steeds opnieuw de aandacht weet op te eisen.

Overigens maakt het woord in een Nederlandse vertaling (‘ijswateruitdaging’) ook kans om bij Van Dale Woord-van-het-Jaar te worden. Daar is het genomineerd in de categorie Sport & Amusement. Mmh... charity als amusement: wordt dat misschien de trend van 2015?

--

TOP 5

  1. Ice-bucket challenge
  2. Disruptie
  3. Taalverkleutering
  4. Customer Journey
  5. Roeptoeteren
Meer over Vf 16-9

Jeroen Talens

Columnist

Jeroen Talens studeerde kunstgeschiedenis in Groningen, maar stapte al snel over naar de reclamewereld. Bij WWAV was hij jarenlang copywriter, creative director en partner. Sinds de overname van WWAV door Happy Horizon Non-profit ligt zijn focus op concept en copy. Hij was jarenlang vaste columnist van het Vakblad fondsenwerving (2013-2020).

Wekelijksenieuwsbrief

Vond je dit een goed verhaal? Wil je meer van dit soort artikelen automatisch in je mailbox? Schrijf je dan in voor onze wekelijkse nieuwsbrief 👇

Close