Eind van het jaar ging het hele land weer te biecht. In de kerk die tegenwoordig zieltjes werft per tv-commercial. Of gewoon thuis bij de haard. We worden collectief week. Blikken twee weken lang terug. Denken na over de zin van het leven. Willen na een jaar nemen ook wel eens geven. En goede doelen – wel goed maar niet gek – spelen zich en masse in de kijker. En waarmee?
Je hebt dood-en-verderfcampagnes. Een tranentrekkende mix van malaria, tentenkampen, vioolmuziek en Paul van Vliet. Je hebt compilatiecampagnes. Met in slow motion springende panters, panda’s en pinguïns. Afsluiten met een baby orang-oetan. Operamuziek, Paul van Vliet eronder en klaar is Kees. Heel modern zijn tenslotte sponsorcampagnes. De Hartstichting met Becel. Unicef met Pampers en Libresse met Oxfam Novib. De goede doelen springen hier niet op de bagagedrager van Paul van Vliet, maar van rijke adverteerders. Die per verkochte verpakking een centje storten. Zwaankleefaanvertising.
Word lid van Vf & fondsenwerving.nl en krijg direct toegang
✔ Onbeperkt toegang tot alle content op fondsenwerving.nl
✔ Korting op diverse opleidingen en trainingen
✔ Kosteloze toegang tot de Vakdag fondsenwerving. Dit jaar (2024) op 17 september in het Beatrix Theater!