Het imago van de goededoelensector is slecht, dat is een inmiddels alom geaccepteerde mening. Het publiek is cynischer geworden ten aanzien van goede doelen de laatste jaren. Maar hoe komt dat? Komt dat door journalisten die vervelende stukjes schrijven? Natuurlijk niet. Het heeft te maken met de emancipatie bij de consument en hoe goede doelen daarop inspelen.
Goede doelen hebben lange tijd, afgesloten van het publiek, gewerkt aan hun doelstellingen. De informatie die werd gedeeld met de buitenwacht, werd goed geconstrueerd en beheerst. Het donateurspubliek had een sterk vertrouwen in de goede doelen, las en geloofde elk woord en gaf netjes, als dat gevraagd werd. Die situatie bestaat niet meer. Het vertrouwen in instanties en merken, en dus ook goede doelen, is ingestort. Mensen zijn bewuste consumenten geworden, hebben ongelimiteerde toegang tot informatie, prikken door babbelverhalen heen en willen ook bij het geven aan goede doelen waar voor hun geld! De donateur kan glashelder aangeven wat hij of zij wil. En dat is geen strijkstok zien, maar een 'lean and mean'- organisatie en donaties die resultaat opleveren. Ze willen open en eerlijke goede doelen waarbij ze persoonlijk betrokken worden, waarbij ze zich betrokken kunnen voelen.
Word lid van Vf & fondsenwerving.nl en krijg direct toegang
✔ Onbeperkt toegang tot alle content op fondsenwerving.nl
✔ Korting op diverse opleidingen en trainingen
✔ Kosteloze toegang tot de Vakdag fondsenwerving. Dit jaar (2024) op 17 september in het Beatrix Theater!