Bij veel charitatieve organisaties is het grote belang van een effectieve website, een goed onderhouden emaildatabase en optimale aanwezigheid op social media, zoals Facebook, Hyves en Twitter wel duidelijk. Maar het mobiele medium wordt nog maar nauwelijks ingezet.
Er wordt wel geëxperimenteerd met mobiele marketing, maar een duidelijke strategie ontbreekt meestal nog. Belangrijk is om eerst je doelstellingen te omschrijven en daarna te bedenken welke mobiele middelen ingezet moeten worden. Nu hoor ik nog te vaak alleen maar de wens 'We willen een mobiele app!'. Door de jaren heen heb ik ervaren dat fondsenwervende organisaties nogal wat moeite hebben mobiele media in te zetten. Mobile Fundraising door middel van premium sms, zoals 'SMS AFRI KA naar 4242 en doneer € 1,50', is voor veel van de goede doelen met het CBFkeur geen optie. Dat komt omdat er gemiddeld zo'n dertig procent van de ontvangen bedragen bij de telecomoperators terecht komt. Door de strenge regels van het CBF-keurmerk wordt het dan lastig om zo'n medium effectief in te zetten. Bovendien moeten ook kosten gemaakt worden voor de smsapplicatie zelf en de promotie van de actie. De 'ringtone mafia’ heeft met zijn dure en lastig te stoppen sms-betaalabonnementen, het consumentenvertrouwen in sms als betalingsmiddel ook geen goed gedaan.
Word lid van Vf & fondsenwerving.nl en krijg direct toegang
✔ Onbeperkt toegang tot alle content op fondsenwerving.nl
✔ Korting op diverse opleidingen en trainingen
✔ Kosteloze toegang tot de Vakdag fondsenwerving. Dit jaar (2024) op 17 september in het Beatrix Theater!