Langzaam maar zeker verandert er veel. De nieuwe gever houdt minder van grote, onpersoonlijke organisaties en geeft liever adhoc en versplinterd aan verschillende doelen, acties en projecten. Deze gever is via de traditionele kanalen zoals direct mail en telefoon steeds lastiger te bereiken. Hij wil zelf bepalen wat hij wanneer aan welk doel geeft. Intussen neemt het aantal organisaties dat op de geefeuro uit is toe, nu de overheid zich als subsidiegever aan het terugtrekken is.
De reactie van heel wat fondsenwervende organisaties op deze ontwikkeling is meer van het zelfde. Door de afnemende respons neemt de inspanning in verhouding toe en het rendement af. Het verhoogt ook bepaald niet de loyaliteit van de achterban. Het gaat volgens mij niet om het aantal acties maar om de juiste acties. Maar hoe bepaal je wat de juiste actie is? En hoe krijg je een loyale achterban?.
Word lid van Vf & fondsenwerving.nl en krijg direct toegang
✔ Onbeperkt toegang tot alle content op fondsenwerving.nl
✔ Korting op diverse opleidingen en trainingen
✔ Kosteloze toegang tot de Vakdag fondsenwerving. Dit jaar (2024) op 17 september in het Beatrix Theater!