We zouden over de sociale media alleen al een heel magazine kunnen maken. Het is een hot topic, bijna iedereen is er mee bezig. Sommigen denken dat het de heilige graal is. Maar we zijn nog maar net onderweg.
Onlangs spraken we met topspreker Ted Hart, ook bekend als auteur van boeken over online-fondsenwerving, over nieuwe media. Ted: “Nieuwe media bestaan niet echt. De techniek, de platforms, zijn nieuw. Maar hoe je met elkaar communiceert is niet veranderd. Als je geen relaties kunt leggen en onderhouden, gaat het je offl ine niet lukken en online ook niet. Er zijn heel wat mensen die eigenlijk opnieuw moeten leren om sociaal te zijn. Daar waren ze mee gestopt. Misschien heeft dat met controle te maken. We zijn getraind om onze boodschap onder controle te hebben en voorzichtig om te gaan met wat er gebeurt, zodat er vooral geen commotie ontstaat. Eigenlijk is dat niet sociaal en ook niet transparant. De sociale netwerken hebben een eigen dynamiek, die laat zich niet onder controle houden. Daar moet je op een andere, sociale manier mee omgaan. Er verandert veel en het gaat vrij snel. Tot eind vorige eeuw kon je heel succesvol zijn in de fondsenwerving, zonder dat je veel nieuws hoefde te leren. Misschien is het wel eng dat er nu steeds weer nieuwe zaken bijkomen, waarvan iedereen verwacht dat je er meteen een expert in bent. Het helpt enorm als je een natuurlijke nieuwsgierigheid hebt om nieuwe dingen te leren kennen en begrijpen. In die zin is er wel veel veranderd. Je kunt geen professionele fondsenwerver meer zijn als je nieuwe ontwikkelingen niet intensief volgt."
Word lid van Vf & fondsenwerving.nl en krijg direct toegang
✔ Onbeperkt toegang tot alle content op fondsenwerving.nl
✔ Korting op diverse opleidingen en trainingen
✔ Kosteloze toegang tot de Vakdag fondsenwerving. Dit jaar (2024) op 17 september in het Beatrix Theater!