In dit nummer
-
Column De zij-instromer: Lonneke Kisman (World Vision)
Wie had gedacht dat die paar maanden in de kou langs de deuren ooit van pas zouden komen?
-
Fondsen werven voor broodnodige extraatjes in de jeugdhulp
Het CBS publiceerde april 2024 dat 42 duizend jongeren niet thuis wonen, maar tijdelijk elders verblijven. Vakblad fondsenwerving dook in de wereld van de jeugdhulp met verblijf in instellingen. Aan het woord zijn fondsenwervers Caroline Smakman (Levvel) en Pascale Winkelmolen (Pluryn), werkzaam bij twee grote jeugdhulpinstellingen en Margot Ende (Stichting Het Vergeten Kind) en Bernique Tool (Nationaal Fonds Kinderhulp), beiden directeur.
-
Van pre-hype tot terugblik: sociale media in elke fase van je wervingscampagne
Veel organisaties hebben hun twijfels over de effectiviteit van de inzet van sociale media voor fondsenwerving. Traditionele methoden zoals fondsenwervingsbrieven en belcampagnes lijken vaak een hogere ROI te bieden, waarna organisaties denken: ‘Die socials, daar kunnen we niets mee.’ Maar klopt dat wel? Delphine van Belleghem geeft tips die je helpen om je fondsenwerving in elke fase van de online campagne te versterken.
-
Nieuwe generatie gevers Midden-Oosten meer individualistisch ingesteld
Jonge filantropen in het MiddenOosten kiezen steeds vaker voor een praktische en individualistische aanpak ten opzichte van vorige generaties, die vaker gaven via familiefondsen. Dat blijkt uit een rapport van het Pearl Initiative en het Zovighian Partnership, wat met support van de Bill & Melinda Gates Foundation tot stand kwam.