In dit nummer
-
Het gebruik van kunstmatige intelligentie voor fondsenwerving
Filipe Páscoa werkte lange tijd voor non-profitorganisaties totdat hij technologie- en fondsenwervingsconsultant werd. Onlangs verhuisde hij vanuit Latijns-Amerika naar Portugal. Een gesprek over het gebruik van AI-technologie om de resultaten van fondsenwerving te verbeteren. ‘Niet meedoen is geen optie,’ zegt hij.
-
De toekomst van direct mail: van massa naar maatwerk
Direct mail (DM) is al jaren een krachtig middel in de fondsenwervende programma’s van goede doelen. Van oudsher werd het gebruikt als bulkkanaal. Grote aantallen identieke berichten werden verstuurd naar een breed publiek. Het doel: zoveel mogelijk mensen bereiken in de hoop dat zoveel mogelijk mensen geven. Maar de fondsenwervende sector is constant in beweging. Als goed doel wil je dat jouw DM-programma daarin meebeweegt. Hoe je dat doet? Zet je donateur centraal. Margriet Mol gaat in op de veranderingen, met als voorbeeld de Maag Lever Darm Stichting.
-
Column 25 jaar Vf: Blauwtje lopen
‘Alleen maar fondsenwerving!’
Erg subtiel was ik niet toen Jaap Zeekant mij vroeg wat ik van zijn blad vond. ‘Het heet natuurlijk wel Vakblad fondsenwerving,’ zei hij met die grote grijns en kleine pretoogjes. ‘Maar laat maar zien hoe jij het zou doen.’
-
Activisten zetten pan-Afrikaans, feministisch initiatief op voor vrouwenbewegingen
TrustAfrica en Urgent Action Fund-Africa hebben het ‘Pan-African and Feminist Initiative for Philanthropies’ gelanceerd. De introductie werd begin juni in Addis Abeba, Ethiopië gehouden. Het initiatief zal zich richten op het verstrekken van fondsen aan feministische bewegingen in Afrika, waarmee ze op een impactvolle manier Afrikaanse vrouwen kunnen ondersteunen. Het fonds zet hoog in: doel is om een miljard dollar op te halen in de komende tien jaar.