Lid worden van Vf? Meld je nu aan

LID WORDEN

Advertentie

Procurios /Fundraising CRM voor goede doelen

Toenemend vertrouwen jongeren in goede doelen

23 augustus 2016

In de afgelopen vakantieperiode heeft het Nederlandse Donateurspanel (NDP) niet stilgezeten. De meting: jongeren hebben momenteel meer vertrouwen in goede doelen dan ouderen. 

door Redactie Vf

In de afgelopen vakantieperiode heeft het Nederlandse Donateurspanel (NDP) niet stilgezeten. Uit de tweede kwartaalmeting (2016) van het NDP – uitgevoerd door marktonderzoeksbureau Kien –  blijkt dat jongeren meer vertrouwen hebben in goede doelen dan ouderen. 

Fondsenwervende organisaties leggen nog steeds een grote focus op 65-plussers - daar zit immers het geld. Maar jongeren in de leeftijd tot 40 jaar hebben op dit moment meer vertrouwen in goede doelen dan mensen ouder dan 40 jaar. Hun betrokkenheid willen ze wel op een andere manier tonen dan ouderen. 

Vrijwilligerswerk en sponsor actie

Het NDP toont aan dat iedere leeftijdsgroep eigen wensen heeft om goede doelen te ondersteunen. “Deze diversiteit biedt enorme mogelijkheden. Goed om te zien dat jongeren óók voor goede doelen hun ondernemerschap tonen”, aldus managing partner Wieb van de Donk van communicatiebureau WWAV.

Jongeren in de leeftijd tot 30 jaar doen veel liever vrijwilligerswerk of organiseren een sponsoractie voor een goed doel. Zij hebben echter minder gevoel bij bancaire donaties dan oudere doelgroepen. Donaties per sms werken bij jongeren wel weer erg goed. “Goede doelen moeten bereid zijn te luisteren naar de wijze waarop mensen hen willen ondersteunen. In dat geval verwacht ik weer een stijging van het donateursvertrouwen”, concludeert Van de Donk.  

Collectant

Over de hele breedte genomen steunen Nederlanders  goede doelen het liefst door het geven aan een collectant (59%), door het doen van een eenmalige donatie via bank/giro (41%) en door een product te kopen waarvan een bijdrage naar het goede doel gaat (33%). Hierbij konden respondenten drie antwoordmogelijkheden geven.
 

Over het NDP
Non-porift marketeer WWAV voert verder elk kwartaal een meting uit onder het Nederlandse publiek: Het Nederlandse Donateurspanel (NDP). Het Nederlandse Donateurspanel is een periodieke monitor die het donateursvertrouwen in Nederland in beeld brengt. De index van het donateursvertrouwen wordt tweemaandelijks bepaald. Deze index geeft aan hoe het staat met het vertrouwen in goede doelen en onderzoekt de invloed van verschillende factoren daarop. 

De index van het donateursvertrouwen wordt bepaald op basis van vijf vragen over het geefklimaat, over de geefbereidheid en over het imago van goede doelen. De methodiek van Het Nederlandse Donateurspanel is afgeleid van de maandelijkse meting van het consumentenvertrouwen door het CBS. 

Het gehele rapport Nederlands Donateurspanel (NDP) kan je hier downloaden. 

Advertentie

MIC: Fondsenwerving met het bereik van social media en het gemak van een betaalverzoekje
Close