Stichting Kinderen Kankervrij (KiKa) heeft donderdag de eerste Gouden Loeki voor goede doelen gewonnen. De kinderkankerorganisatie kreeg de publieksprijs voor de commercial ‘Moeder’ (i.s.m. Joe Public). KiKa kreeg meer stemmen dan de reclames van Alzheimer Nederland, Metakids, ALS Nederland en het Nationaal Huidfonds.

Ster organiseerde de speciale goede doelen Gouden Loeki ter ere van het dertigjarig jubileum van de reclameprijs. Gedurende het jaar werden twaalf commercials genomineerd voor de longlist, waarna vijf kanshebbers overbleven. KiKa en Joe Public kregen de prijs uit handen van Ster-directeur Frank Volmer.
In de reclame knuffelt een meisje met kanker met haar pop in een ziekenhuisbed. Wanneer de camera naar de spiegel draait, ziet de kijker het meisje volwassen – en in verwachting – staan: ‘Ze wilde moeder worden, en ze wordt het.’
Met de campagne wilde KiKa laten zien dat dankzij onderzoek steeds meer kinderen met kanker hun dromen voor de toekomst waar kunnen maken, maar dat we er nog niet zijn. Hoewel 81 procent van de kinderen geneest (ten opzichte van 72 procent twintig jaar geleden), overlijdt nog steeds elke drie dagen een kind aan kanker.
Algemeen directeur van KiKa, Jakolien van Eijk, is blij en trots dat haar organisatie de publieksprijs heeft gewonnen. ‘De nominatie was al een geweldige erkenning, maar de prijs dan ook nog winnen is echt fantastisch. Het vergroot de zichtbaarheid van ons doel: Ieder kind kankervrij. En dat is hard nodig, want nog steeds overlijdt in Nederland elke drie dagen een kind aan kanker. Dat mogen we nooit accepteren en daarom blijven we doorgaan. Ik ben heel blij dat Ster met de nieuwe categorie goede doelen ook de komende jaren een podium blijft geven.’