VluchtelingenWerk Nederland heeft een Friends of Search Award 2025 van branchevereniging voor marketing en data DDMA gewonnen. De stichting kreeg de prijs in de categorie ‘Best SEO’ en troefde Swoop Funding en STOX Energy Socks af.

De case van VluchtelingenWerk toonde aan hoe SEO (search engine optimalization) niet alleen een marketingtool is, maar ook ingezet kan worden als een instrument om het publieke debat te sturen. Daarnaast zette de stichting SEO in als basis voor een bredere multichannelstrategie.
De SEO-jury koos unaniem voor VluchtelingenWerk als winnaar, licht voorzitter Barry Adams (Polemic Digital) toe: ‘Het was een geweldig voorbeeld van het gebruik van SEO om het publieke debat te sturen. Het is niet vaak dat we een inzending zien die haar eigen succes onderschat. De inzending van VluchtelingenWerk liet enkele rankingvoorbeelden zien die ontzettend moeilijk te behalen zijn, maar die zonder opsmuk of nadruk werden gepresenteerd. Wat ze hebben weten te bereiken met beperkte interne middelen is echt bijzonder.’
Friends of Search Awards
De Friends of Search Awards worden ieder jaar georganiseerd door brancheverenigingen DDMA en VIA Nederland. Tijdens de prijsuitreiking zijn er verschillende sprekers en presenteren de winnaars hun casus.