Vrijwel exact een jaar geleden opende het Nationaal Holocaustmuseum haar deuren in de voormalige Hervormde Kweekschool in Amsterdam. In het museum staat de Jodenvervolging in Nederland en het dagelijks leven van de Joodse gemeenschap centraal. Voor de totstandkoming van het museum werd een grote capital campaign gehouden waarmee 31 miljoen euro werd opgehaald.

Marc Noyons stuurde die capital campaign aan. Naarmate hij meer gesprekken voerde en verhalen vertelde over de Holocaust, groeide het draagvlak voor het museum stukje bij beetje. Na de eerste toezeggingen vanuit de Joodse gemeenschap stapten het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en de gemeente Amsterdam in. Daarna kreeg het project wind in de zeilen en sloten onder andere de VriendenLoterij, vermogensfondsen, grote bedrijven en major donors zich aan. Het proces duurde ongeveer vier jaar, maar uiteindelijk openden de deuren van het museum op 10 maart 2024. Sindsdien wordt het museum gezien als een waardevolle toevoeging aan de Nederlandse culturele sector.
Over de realisatie van het museum en de capital campaign schreef Marc Noyons het boek ‘Chai-Leven-Life, Gesprekken met de wegbereiders van het Nationaal Holocaustmuseum’. Vakblad fondsenwerving mag een aantal exemplaren van Chai-Leven-Life weggeven aan lezers van het Vakblad fondsenwerving.
Wil je kans maken op een boek? Vf geeft boeken weg onder de mensen die via onze LinkedIn-pagina reageren op één van de volgende stellingen:
‘Een breed maatschappelijk draagvlak is een vereiste voor een succesvolle capital campaign’
‘Goed voorbeeld doet volgen is de effectiefste manier voor de werving van major donors’