Aanstaande dinsdag, op 11 maart, verschijnt het eerste nummer van het Vakblad fondsenwerving van 2025. In de daaropvolgende weken zullen alle stukken uit het blad ook weer online verschijnen: een enkele keer zelfs in een langere versie. Met deze keer: interviews met KiKa-oprichter Frits Hirschstein en kinderrechtenpionier Marc Dullaert, de mogelijkheden van Google Grants voor non-profits, en aan welke knoppen kan je het beste draaien om je online conversie te verbeteren?

Dit kan je o.a. verwachten in het nieuwe Vakblad fondsenwerving
- Marc Dullaert werkt al ruim twintig jaar in diverse rollen voor (internationale) kinderrechten. Hij is oprichter en voorzitter van KidsRights, initiatiefnemer van de Internationale Kindervredesprijs en de eerste Kinderombudsman. En hij maakt zich druk over de rechten van het kind in het Nederland anno 2025, zeker nu de spreidingswet ingetrokken wordt. Gea Broekema ging met Dullaert in gesprek over de ambities van KidsRights, de 17-jarige winnaar van de Kindervredesprijs Nila Ibrahimi en waarom nú de noodklok geluid moet worden: ‘Zonder spreidingswet vrees ik dat de ellende voor kinderen alleen maar groter wordt’.
- Souhail Haouari voerde voor zijn Masterthesis aan de Haagse Hogeschool onderzoek uit naar de relatie tussen organisatiestructuren en marketingstrategieën binnen de goededoelensector. Op basis van zijn onderzoek deelt hij vijf aanbevelingen om structurele groei in fondsenwerving te realiseren.
- Macheo is een organisatie die bestaat uit twee afzonderlijke entiteiten, die samen één internationaal geheel vormen. De programma's worden opgesteld en uitgevoerd in Kenia, het overgrote deel van de fondsenwerving wordt door Nederlandse vrijwilligers uitgevoerd. Hoe komen de Afrikaanse en westerse filantropieculturen bij elkaar en hoe zorg je voor een goede kruisbestuiving? En hoe moeilijk is het om voor Keniaanse programma's te werven bij Nederlandse gevers? Directeur Sarah Mbira (Kenia) en bestuursvoorzitter Barth de Klerk (Nederland) delen hun visie en ervaringen.
- Frits Hirschstein richtte 23 jaar geleden KiKa op. Wat begon als een vrijwillig project groeide uit tot een grote en succesvolle organisatie die niet meer weg te denken is uit het Nederlandse non-profitlandschap. Marketing ziet hij als de kern van zijn aanpak: onderscheidend vermogen en sterke aantrekkingskracht. Vorig jaar verscheen zijn boek 'Doe het in één keer goed!', waarin hij terugblikt op de eerste, 'pioniersfase': 'Ik wilde dat KiKa een magneet werd.'
- Dit jaar kijken we in de column 'De Geefpartner' naar de andere kant van het aanvraagproces. Organisaties die sponsoren, donaties doen en subsidies verstrekken delen inzichten over hun werkwijze. Hoe gaat het beoordelen van aanvragen in zijn werk, waarmee onderscheid je je als aanvrager en wat zijn juist de no-go's? Maayke Botman, programma adviseur bij het Oranje Fonds, bijt het spits af: 'De leukste gesprekken zijn die waarin synergie en win-win ontstaat.'
--
Zoals gebruikelijk zijn de artikelen openbaar te lezen op de eerste dag dat ze verschijnen. Abonnees kunnen de artikelen onbeperkt lezen.
Lid worden van het Vakblad fondsenwerving? Ontvang het papieren Vakblad vier keer per jaar in print en profiteer van de voordelen van ons lidmaatschap. Meer informatie: zie https://www.fondsenwerving.nl/lid-worden. Voor ledenservice-vragen: mail support@fondsenwerving.nl!