De Rijksuniversiteit Groningen (RUG) en Data Inside gaan gezamenlijk starten met een initiatief om wetenschappelijk onderzoek uit te voeren, in samenwerking met twintig non-profitorganisaties. De onderzoeken moeten meer inzicht bieden in onder andere datagedreven fondsenwerving en het gedrag van donateurs.

‘Ons werk met de RUG is begonnen met het contact van onze consultant Marijn te Flierhaar, die zijn voormalig scriptiebegeleider benaderde omdat we op zoek waren naar studenten die ons konden helpen met het doen van onderzoek,’ zeggen directeuren Arné Dutij en Frank Swinkels van Data Inside tegen Vf. ‘Afgelopen Vakdag fondsenwerving hadden we ook samengewerkt en we wilden die samenwerking verder vormgeven. Sindsdien hebben Universitair hoofddocenten van de RUG Marijke Leliveld (Consumentenethiek) en Hans Risselada (Kwantitatieve marketing, sociale invloed) een grant gekregen, waarmee ze nu uren beschikbaar hebben om het onderzoek te coördineren. Doel is om het onderzoek op termijn te laten leiden tot een officiële publicatie en aantoonbare verbeteringen voor fondsenwerving.’
Onderzoeksvragen
Data Inside, de onderzoekers van de RUG en de circa twintig (vooral middelgrote) goede doelen hebben recent over de exacte onderzoeksvragen voor het eerste grote onderzoek gebrainstormd. Het keuzeproces om tot één onderwerp en onderzoeksvraag te komen is nog in volle gang. ‘Het onderzoek moet de brede goededoelenbranche gaan dienen. De deelnemende goede doelen dragen bij door het delen van datasets, en/of door het doen van veldtesten, bijvoorbeeld door het verwerken van proposities in campagnes.’
Tijdens een eerste bijeenkomst eind januari reageerden de deelnemende goede doelen verwachtingsvol op de eerste onderzoeksplannen. En ook de onderzoekers die aan het project mee gaan werken zijn erg enthousiast, merkt Dutij. ‘Het is voor hen uniek om op deze schaal, met zo veel goede doelen tegelijkertijd, een onderzoek in te zetten.’
De deelnemende partijen zijn van plan om jaarlijks twee onderzoeken te doen. Verder zijn ze voornemens om ieder half jaar een bijeenkomst te organiseren waarbij de onderzoeken en resultaten worden besproken, ook om tot nieuwe invalshoeken te komen over het vergaren van inzichten vanuit data.
'Stevige plek'
Dutij en Swinkels zien veel potentieel tot groei in de plannen en we verwachten dat het onderzoek op de langere termijn een plek krijgt in het werk van Data Inside. ‘We ambiëren dat er op termijn veel goede doelen meedoen aan wetenschappelijk onderzoek en het een stevige plek in de sector krijgt. Daarmee komen praktijk, data en wetenschap bij elkaar. Hoe mooi zou dat zijn!’