Christelijke hulporganisatie Red een Kind stopt met het gebruik van foto’s van kinderen om meer donateurs te trekken. Daarmee vervalt voor donateurs ook de mogelijkheid om een specifiek kind te kiezen om te sponsoren. Zij mogen in de toekomst nog wel voor hulp in een land van voorkeur kiezen.
Simone Schoemaker, manager bij Red een Kind, reflecteert in een NOS-artikel op het ongemak dat het ‘in de etalage zetten’ van kinderen bij de organisatie oproept. ‘Wat zouden we er eigenlijk van vinden als onze eigen kinderen zo online zouden staan? En wat vinden de kinderen hier zelf van als ze straks opgroeien?’
Door de selectiemethode kwamen ook de keuzevoorkeuren van donateurs aan het licht. Meisjes werden vaak sneller uitgekozen dan jongens en ook moesten kinderen met een donkere huid vaak langer op een sponsor wachten. ‘Dit is niet wat we willen,’ aldus Schoemaker tegen de NOS.
Wie een kind financieel wil ondersteunen met voedsel en onderwijs, kan zich aanmelden via een algemeen formulier, waarna de organisaties hen een ‘sponsorkind’ toewijst.
Controverse
Vorig jaar deed het Nederlands Dagblad onderzoek naar het sponsormodel waarbij kinderen door donateurs worden uitgekozen. Zij meldden toen dat de vier organisaties die zij onderzochten, waaronder Red een Kind, samen ruim veertig miljoen euro ophaalden met het sponsorkindconcept.
World Vision veranderde drie jaar geleden ook het kindsponsoring-proces. Zij draaiden de werelden om met het programma Chosen, waarbij het kind zelf de sponsor kiest.