Lid worden van Vf? Meld je nu aan

LID WORDEN

Advertentie

MIC: Fondsenwerving met het bereik van social media en het gemak van een betaalverzoekje

Donatieplatforms verduidelijken kosten na actie ACM

Nieuws

10 december 2024

De Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft zeven donatieplatforms gevraagd om duidelijker te communiceren over de kosten die zij rekenen voor het gebruik van het platform. De toezichthouder ontving de afgelopen periode veel meldingen van consumenten over dergelijke platforms, schrijft de organisatie op haar website. Consumenten dachten vaak dat het platform geen kosten zou rekenen bij inzamelingsacties en kwamen er pas later achter dat die kosten er wel waren.

Beeld ter illustratie.
Beeld ter illustratie. © Shutterstock // Andrey_Popov

door Redactie Vf

De ACM heeft zeven grote donatieplatforms hierop aangesproken. Het gaat om Doneeractie, Doneerveilig, Geef.nl, Getfunded, GoFundMe, Steunactie en Whydonate. Zij hebben de informatie over de kosten van een inzamelingsactie vervolgens verduidelijkt. 

Donatieplatforms worden geacht duidelijke informatie te geven over de kosten voordat een inzamelingsactie wordt gestart. De informatie moet op een goed zichtbare plaats te zien zijn (bijv. niet achter een informatie-icoontje) en duidelijk en begrijpelijk zijn.

‘Het is belangrijk dat consumenten vooraf duidelijke informatie ontvangen over de kosten van de werving, zodat ze weten dat de dienst niet gratis is en het platform een deel van de opbrengst inhoudt. Dan kunnen ze aanbieders met elkaar vergelijken en kiezen voor het beste aanbod,’ zegt directeur Consumenten van de ACM Edwin van Houten.

Vakblad fondsenwerving schreef medio 2023 een artikel over donatieplatforms en hun kosten: Crowdfundingplatforms voor non-profits en particulieren: een vergelijkend onderzoek

Bron: ACM

Advertentie

Advertentie

Advertentie

Close