Aanstaande dinsdag, 29 oktober, verschijnt het derde nummer van het Vakblad fondsenwerving van 2024. In de daaropvolgende periode zullen alle stukken uit het blad ook weer online verschijnen. Met deze keer een terugblik op veertig jaar Van Dooren Advies, interviews met Jonne Arnoldussen, Tineke Ceelen en Peter van der Bijl, en een uitgebreide terugblik op de Vakdag 2024.
Dit kan je o.a. verwachten in het nieuwe Vakblad fondsenwerving
- Jonne Arnoldussen is managing director van de Postcode Loterij. Petra Hoogerwerf spreekt hem over het aanvraagproces voor financiële steun, het belang van ongeoormerkt geld, de huidige politieke verhoudingen en zijn motivatie om zich in te zetten voor één van de grootste financiers van de Nederlandse goededoelensector: 'We gaan ervan uit dat het goede doel het beste weet waar en hoe de gelden in te zetten.'
- Storneringen. Als je dat woord hoort, denk je niet meteen: wauw, een sexy onderwerp. Maar er zit zeker voor particuliere fondsenwervers veel verborgen geld in het storneringsproces. Ewald Verhoog duikt in de manieren waarop dit proces klantvriendelijker, effeciënter en geautomatiseerd kan worden.
- Na veertig jaar stopt het bureau Van Dooren Advies. In 1984 startte Job van Dooren met het begeleiden van (culturele) organisaties voor fondsenwervende campagnes en geleidelijk groeide het bedrijf tot een toonaangevend bureau. Kort nadat het bureau haar werkzaamheden stopte, spraken we met Van Dooren en managing director Bart Cordemeijer om terug te blikken op vier decennia werken in de sector: 'Voor mij is de cirkel rond.'
- Tien jaar geleden lanceerde Arjen van Ketel de Legacy Monitor in Nederland, in samenwerking met Legacy Foresight en acht goede doelen. De Monitor is nu een jaarlijks onderzoek met 34 deelnemende goede doelen. Lena Vizy en Arjen van Ketel delen gedetailleerde inzichten over de staat van de nalatenschappenmarkt en de toekomst van het wervingskanaal, door middel van vier lessen uit het Legacy Monitor-onderzoek.
- Copywriter Jeroen Talens vreest voor zijn baan nu AI opkomt. Hij belandde in een emotionele rollercoaster en voelde zich achtereenvolgens bang, bedroefd, boos en blij. Toen de achtbaan weer stilstond, was hij weer gerustgesteld: 'Zonder toegevoegde waarde van emoties leidt kunstmatige intelligentie nergens naartoe'. De komende edities schrijft Talens een serie over emoties en goede doelen.
--
Zoals gebruikelijk zijn de artikelen openbaar te lezen op de eerste dag dat ze verschijnen. Abonnees kunnen de artikelen onbeperkt lezen.
Lid worden van het Vakblad fondsenwerving? Ontvang het papieren Vakblad vier keer per jaar in print en profiteer van de voordelen van ons lidmaatschap. Meer informatie: zie https://www.fondsenwerving.nl/lid-worden. Voor ledenservice-vragen: mail support@fondsenwerving.nl!