Lid worden van Vf? Meld je nu aan

LID WORDEN

Advertentie

MIC: Fondsenwerving met het bereik van social media en het gemak van een betaalverzoekje

Neuromarketingonderzoek: post effectief als afsluiter van campagne

Nieuws

15 oktober 2024

Post trekt de meeste aandacht in de fondsenwervingsmix, blijkt uit een neuromarketingonderzoek van PostNL in samenwerking met Mindwize, de Trombosestichting en KiKa. De onderzoekers concluderen dat het effect van post het grootst is wanneer goede doelen dit inzetten aan het einde van hun wervingscampagne.

Beeld ter illustratie.
Beeld ter illustratie. © Shutterstock // Rawpixel.com

door Redactie Vf

Neuromarketing

Het onderzoek bestond uit de metingen van oogbewegingen met gebruik van eyetracking-software. Deelnemers keken daarvoor daar de post, e-mails en online banners van de Trombosestichting en KiKa, om aandacht, emotie en donatie-intentie te onderzoeken. Ook wisselden de onderzoekers de volgorde waarin de off- en online middelen werden getoond om daar patronen in te kunnen ontdekken.

Post blijkt intensiever verwerkt te worden in de hersenen. De deelnemers aan het onderzoek keken bijna drie keer zo lang naar de post ten opzichte van de e-mail en tien keer zo lang in vergelijking met de online banner. 

Multimediale campagne

In een multimediale campagne komt de post nog beter tot zijn recht. In het geval van de Trombosestichting en KiKa nam de gemiddelde kijktijd naar de brieven toe wanneer de lezer al online uitingen van de organisatie gezien had.

Meer over Neuromarketing Mindwize Fondsenwerving KiKa PostNL Post Trombosestichting

Advertentie

Procurios /Fundraising CRM voor goede doelen
Close