Donkere wolken pakten zich samen boven de goededoelensector in aanloop naar Prinsjesdag. Hoewel de geruchten niet veel goeds beloofden, lijken de kabinetsplannen voor de filantropische sector relatief positief uit te vallen. Vf spreekt Wilbert van Vliet, tax director bij HVK Stevens, over de implicaties van de kabinetsplannen.
Wat is er uiteindelijk uit de Prinsjesdagplannen voor de goededoelensector gekomen?
Wilbert van Vliet: ‘Aan geven voor particulieren is niets veranderd. Dat is heel mooi, want de giftenaftrek lag de afgelopen maanden serieus onder vuur. Uit onderzoek bleek dat er, gezien wat de schatkist spendeert aan de giftenaftrek, niet genoeg geld naar het goede doel ging. Ik vond dat onderzoek een beetje beperkt en anderen met mij. Tegen de beperking van de giftenaftrek is de afgelopen maanden hard gelobbyd, bijvoorbeeld door Goede Doelen Nederland en de ChristenUnie. Gelukkig blijft dat vooralsnog helemaal hetzelfde.’
Er gaat wel iets veranderen voor bedrijven, begrijp ik.
‘Geven kan voor bedrijven fors duurder worden. De giftenaftrek voor bedrijven in de vennootschapsbelasting wordt afgeschaft. Nu is het nog zo dat op het moment dat een bv winst maakt, deze giften kan aftrekken tot een bedrag van vijftig procent van de winst tot maximaal 100.000 euro. Dat wordt afgeschaft. De enige bedrijfsgift die nog wel aftrekbaar blijft, is de zakelijke gift, dus wanneer het bedrijf schenkt vanuit de eigen filosofie, bijvoorbeeld door sponsoring of vanuit MVO- of ESG-beleid. Dan is geven dus onderdeel van je onderneming.’
Wat is dan het verschil tussen een zakelijke en een onzakelijke schenking?
‘Die scheidslijn is nogal dun. Bij iedere gift die een bedrijf doet aan een anbi moet het bedrijf zich nu af gaan vragen: doe ik nu omdat het goed is voor mijn bedrijf, of omdat mijn aandeelhouder dit wil? Als een bv geeft aan het Concertgebouw, of aan een culturele instelling, is dat dan omdat cultuur bij het MVO-beleid van het bedrijf hoort, of omdat cultuur een hobby is van de aandeelhouders? De fiscus moet dat vervolgens beoordelen.’
Dus bedrijven moeten toelichten waarom zij bepaalde giften doen?
‘Ja, om een gift als zakelijk te bestempelen, moet je kunnen bewijzen dat het bij je bedrijf past. Een bedrijf wat duurzaamheid hoog in het vaandel heeft, kan niet zomaar aan een culturele instelling doneren. Tegerlijkertijd biedt deze constructie ook wel weer een kans, want MVO wordt aantrekkelijker.'
En wat betekent het concreet? Hoeveel duurder wordt een onzakelijke gift dan echt?
Welke tips zou je goede doelen en bedrijven willen geven naar aanleiding van de plannen?
‘Voor goede doelen: mocht je het werven van periodieke giften hebben verminderd vanwege het nieuws over de giftenaftrek, pak dat dan weer op. En laat ook meer van je horen hoe blij je met die periodieke gift bent en wat je ermee doet, want het visitekaartje van de giftenaftrek is niet zo goed geweest de afgelopen tijd. Actieve bedrijven moeten serieuzer gaan nadenken over MVO-beleid. Wie overweegt om vanuit een bedrijf te geven aan een anbi: doe het nog dit jaar. Ook als je een steward ownership-structuur wil opzetten is het nuttig om dat nog dit jaar te doen.’
Als je zelf naar de plannen kijkt, wat is je conclusie?
‘In algemene zin valt het mee, het had veel erger gekund. Voor gevende ondernemers is het wat pittig, maar – laten we het positief houden – voor maatschappelijk verantwoord ondernemen bieden de plannen een kans.’
Meer informatie over de Prinsjesdagplannen, zie de website van HVK Stevens.