Ook dit jaar hebben we op de Vakdag fondsenwerving weer een gevarieerd programma aan workshops en panels. Vandaag de volgende twee sessies: een sessie over de kracht en mogelijkheden van Social Impact Bonds (SIB), hoe het gebruik van marketing automatisering je tijd en donaties op kunnen leveren.
De Social Impact Bond: maatschappelijke problemen oplossen met private investeerders
Sprekers: Dieuwertje Roos en Laura Brouwer (Social Finance NL)
Organisaties maken vaak impact met een maatschappelijke waarde. Maar hoe geef je die een plek in de businesscase? En hoe kun je op de midden-lange termijn effectief en resultaatgericht samenwerken? In deze workshop nemen Dieuwertje en Laura jullie mee in één manier om dit te doen: de Social Impact Bond (SIB).
De SIB is een financieringsinstrument waarbij privaat geld wordt ingezet om maatschappelijke vraagstukken op te lossen. Private investeerders dragen het financiële risico, maar kunnen daar ook voor beloond worden. Andere organisaties betalen als de voorafgestelde impact behaald is. Dit zijn organisaties die baat hebben bij de interventie of waar bijvoorbeeld besparingen gerealiseerd worden. Er wordt een hechte samenwerking aangegaan tussen financiers, investeerders en uitvoerders, waarbij de impact wordt gemeten en centraal staat.
Tijdens de workshop is er aandacht voor Stevig Staan, een Health Impact bond op het thema valpreventie.
Hoe marketing automatisering jou gaat helpen meer fondsen te werven
Spreker: Henri van Avezaath (Apteco)
Je wil meer impact maken met je goede doel en je hoofd zit vol met ideeën voor creatieve campagnes, maar het managen van je huidige campagnes slokt je helemaal op. Hoe ga je dan ooit nog de tijd vinden voor die goede ideeën? Aan de hand van concrete voorbeelden van o.a. Plan International UK, Teenage Cancer trust, WWF UK en het Ministerie van Health zullen we laten zien hoe zij succesvol marketing automatisering hebben ingezet. Tijdens de sessie ontwerpt de zaal samen een geautomatiseerde journey om een eerste contactmoment om te zetten naar vaste donateur.
Na afloop weet jij hoe je:
- Tijd kunt besparen door repetitieve en voorspelbare campagnes te automatiseren,
- Met behulp van segmentatie meerdere doelgroepen in één uiting gepersonaliseerd kunt aanspreken,
- Donateurs bereikt via het kanaal van hun voorkeur binnen een campagne,
- Campagnes kunt managen vanuit een overzichtelijk dashboard,
- Meer kunt doen door slimmer te werken.
Nieuw dit jaar: de Community Tables! Heb jij een vraag die je graag met collega's wil bespreken op de Vakdag? Laat het ons weten op de Vf-Community, of mail naar redactie@fondsenwerving.nl!