Ook dit jaar hebben we op de Vakdag fondsenwerving weer een gevarieerd programma aan workshops en panels. Vandaag de volgende twee sessies: een panel over de plannen van het nieuwe kabinet voor de non-profit sector en marktonderzoek. Maar hoe?
Marktonderzoek. Maar hoe?
Sprekers: Maurice Wassen, Barbara Ellens (MarketResponse) en Fedor Vriezen (Hersentichting)
In deze sessie krijg je een bijzonder kijkje achter de schermen van een onderzoek naar twee nieuwe kanalen: de chatbot en de live-chat. De Hersenstichting kwam aanvankelijk met één vraag, die op advies van MarketResponse werd uitgebreid en aangescherpt. Vervolgens kwamen de volgende vragen centraal te staan: 'Kunnen we de klantervaring verbeteren via een chatbot of live chat? Hoe verhouden deze kanalen zich ten opzichte van andere kanalen zoals mail, post of telefoon?
Tijdens de Vakdag lichten Maurice Wassen, Barbara Ellens en Fedor Vriezen het onderzoeksproces van A tot Z toe, met aandacht voor het type onderzoek, de onderzoeksvragen en de doelgroepen.  De drie sprekers geven tenslotte een tipje van de sluier van de uitkomsten, en hoe de Hersenstichting deze gaat gebruiken.
De plannen van het nieuwe kabinet voor de non-profitsector
Sprekers: Liana Hoornweg (Partos), Lau Schulpen (Radboud Universiteit) en Jan Geert Vierkant (Metropole Orkest, Kunsten '92)
Moderator: Petra Hoogerwerf (Vakblad fondsenwerving)
Het nieuwe kabinet heeft een aantal voornemens die het maatschappelijk middenveld flink gaan treffen. Het kabinet Schoof is van plan om te gaan snijden in de belastingaftrek voor giften. De ontwikkelingssamenwerking wacht forse bezuinigingen. De btw op boeken en toegangskaarten voor o.a. theater- en museumbezoek wordt verhoogd. En de mogelijkheden van milieuorganisaties om rechtszaken tegen de overheid te voeren wil men inperken. De ruimte van het maatschappelijk middenveld lijkt te worden ingeperkt. Wat zijn hiervan de oorzaken? Hoe kunnen we ons wapenen, op wat eraan zit te komen? En kunnen we iets leren van vergelijkbare voorbeelden in het buitenland? Tot slot: wat betekent dit voor het vak van fondsenwervers?
Een pittig panel waarin de zaal actief betrokken al worden.
Nieuw dit jaar: de Community Tables! Heb jij een vraag die je graag met collega's wil bespreken op de Vakdag? Laat het ons weten op de Vf-Community, of mail naar redactie@fondsenwerving.nl!