Ook dit jaar hebben we op de Vakdag fondsenwerving weer een gevarieerd programma aan workshops en panels. Vandaag de volgende twee sessies: Hoe vertel je geen eenvoudig verhaal - de campagne van het Nationaal Holocaustmuseum, en een panel over geefbereidheid en donateursvertrouwen.
Capital Campaign Nationaal Holocaustmuseum - Hoe vertel je geen eenvoudig verhaal
Spreker: Marc Noyons (MNP), moderator: Ilona Roolvink (Pebbles Advies & Projectmanagement)
Voor de totstandkoming van het Nationaal Holocaustmuseum (NHm) werd 31 miljoen euro opgehaald. Marc Noyons leidde de Capital Campaign voor het NHm. Hij vertelt over de manier waarop hij gedurende vier jaar steeds meer draagvlak wist te creëren voor het museum. Dat deed hij door de verhalen over de Holocaust te bespreken en verder te delen. Er kwamen toezeggingen vanuit de Joodse gemeenschap. Maar toen het Ministerie van VWS en later de gemeente Amsterdam subsidie toezegden, kreeg het project de wind in de zeilen. Er kwamen bijdragen van de Vriendenloterij, vermogensfondsen, grote bedrijven zoals de NS en major donors. Over de Campagne schrijft hij het boek ‘Chai-Leven-Life. Gesprekken met de wegbereiders van het Nationaal Holocaustmuseum’. Ilona Roolvink interviewt Marc Noyons tijdens deze sessie.
Panel over geefbereidheid en donateursvertrouwen
Sprekers: Wieb van de Donk (Happy Horizon Non-profit, NDP), René Bekkers (VU Amsterdam), Patricia Kerckhoff (Alzheimer Nederland) en Joeri Leppens (Goodturn (BE))
Moderator: Hayde Zarkeshan (Maatschappelijke Alliantie)
De verontrustende cijfers van VU Geven in Nederland laten zien dat de kurk waar goede doelen op drijft steeds kleiner wordt. De geefbereidheid in Nederland is sterk afgenomen. Komt dit door afnemend donateursvertrouwen, of niet? Hoe komt het dat een groep mensen sowieso niet wil geven aan goede doelen? En waar komt het beeld vandaan dat goede doelen hun geld niet goed besteden of zelfs verspillen? En wat kunnen we doen tegen de vele (online) klachten over o.a. straatwerving en telemarketing? Kunnen goede doelen organisaties iets doen om het tij te keren?
René Bekkers leidt het onderzoek Geven in Nederland en Wieb van de Donk houdt periodiek een peiling naar donateursvertrouwen. Zij gaan in op de feiten. Alzheimer Nederland groeide in tien jaar tijd met 278 procent. Directeur-bestuurder Patricia Kerckhoff hoe haar organisatie deze groei heeft weten te realiseren en hoe dit samenhangt met donateursvertrouwen en geefbereidheid. Joeri Leppens van Goodturn vertelt hoe in België een coöperatie van goede doelen is opgericht o.a. door zorgen over de kwaliteit van deze wervingsbureaus. Het panel wordt geleid door Hayde Zarkeshan.
Nieuw dit jaar: de Community Tables! Heb jij een vraag die je graag met collega's wil bespreken op de Vakdag? Laat het ons weten op de Vf-Community, of mail naar redactie@fondsenwerving.nl!