Ook dit jaar hebben we op de Vakdag fondsenwerving weer een gevarieerd programma aan workshops en panels. Vandaag de volgende twee sessies: over de sterke plek van post in de mediamix van een non-profitorganisatie, en over wat je moet doen als je organisatie slachtoffer wordt van een desinformatie- of online haatcampagne.
Hoe overleeft mijn organisatie online haat en de verspreiding van desinformatie?
Sprekers: Peter Kodde (Stroomversnellers) en Josien Jacobs (Rutgers)
Plotseling ligt je organisatie onder vuur: haatberichten worden trending op X en je mailbox overstroomt met bedreigingen. De paniek slaat toe in de organisatie.
De verspreiding van desinformatie en online haataanvallen winnen ook in de non-profitsector steeds meer aan kracht. Rutgers kreeg bij de Lentekriebels-projectweek een golf desinformatie en haat over zich heen. De toon op social media wordt steeds agressiever en ook journalisten en politici zijn steeds vaker doelwit, met verstrekkende gevolgen. Organisaties trekken zich terug uit het publieke debat en personeel meldt zich ziek door stress en onveiligheid.
In deze workshop vertelt desinformatie-expert Peter Kodde (Stroomversnellers) over de aard en kenmerken van online haat: wie zijn de daders en de slachtoffers en wat motiveert hen? Josien Jacobs van Rutgers deelt wat zij binnen de organisatie meemaakten. Samen gaan ze in op de manieren waarop een ngo een plan kan maken om haar woordvoerders te beschermen, weerwoord te bieden en een tegenstrategie te ontwikkelen.
Slimme fondsenwervers weten dat je met post de aandacht pakt
Sprekers: Bas van Breemen (Mindwize) en Nicole de Boer (PostNL)
Post versterkt de mediamix. Zo vormt post in combinatie met online media een krachtige combinatie.PostNL en Mindwize presenteren de resultaten van een neuromarketing-onderzoek naar effecten van post en online fondsenwerving. PostNL laat zien dat post veel aandacht trekt, maar de kijktijd nog verder toeneemt als de consument al een online advertentie heeft gezien of een e-mail heeft ontvangen. Mindwize deelt voorbeelden uit de praktijk en geeft je tips voor een succesvolle direct mail email en banner.
Je ontdekt:
- Het effect van post en online middelen op aandacht, emotie en conversie-intentie.
- Het effect van het combineren van middelen.
- Welke volgorde van post en online het meest effectief is.
- Welke elementen op de post, e-mail en banner worden bekeken en welke niet?
- De succeselementen van een responsgerichte direct mail, email en banner.
Nieuw dit jaar: de Community Tables! Heb jij een vraag die je graag met collega's wil bespreken op de Vakdag? Laat het ons weten op de Vf-Community, of mail naar redactie@fondsenwerving.nl!