Lid worden van Vf? Meld je nu aan

LID WORDEN

Advertentie

Advertentie

Advertentie

Sponsorship onderzoek 2024: werknemers hebben belangrijke stem in beoordeling sponsorships

Nieuws

16 juli 2024

De werknemersbetrokkenheid en -tevredenheid is een van de belangrijkste criteria voor bedrijven om een sponsorship te beoordelen. Dat blijkt uit het jaarlijkse Sponsorship onderzoek van SponsorReport in samenwerking met onderzoeksbureau Markteffect naar de ontwikkelingen op het gebied van sponsoring. Verder richtte het onderzoek zich onder andere op de ontwikkelingen in de sponsorbudgetten, het gebruik van communicatiemiddelen en het toekomstbeeld.

Beeld ter illustratie.
Beeld ter illustratie. © Shutterstock // Andrii Yalanskyi

door Redactie Vf

Budget

Ten opzichte van 2023 blijft het sponsorbudget voor veel organisaties ongeveer gelijk in 2024. Bij negentien procent van de respondenten stijgt het jaarlijkse sponsorbudget, terwijl het voor achttien procent daalt. Bij een kwart van de bedrijven gaat één tot vijf procent van het marketingcommunicatiebudget naar sponsoring. Zes procent van de bedrijven maakt meer dan dertig procent van dat budget vrij voor sponsoractiviteiten. 

Verantwoording

SponsorReport en Markteffect voerden het onderzoek uit tussen 22 april en 10 mei 2024. 161 bedrijven namen deel. De helft van deze organisaties had een sponsorbudget van onder de 500.000 euro. De meeste respondenten zijn actief in de ICT-sector, advies- en zakelijke dienstverleningbedrijven en financiële dienstverleners. Zij kiezen het vaakst om te sponsoren in de sport (56 procent), maatschappij (48 procent) en kunst & cultuur (23 procent).

Communicatie

Het populairste communicatiemiddel om in te zetten voor sponsoring blijft sociale media, ook al loopt dat percentage iets terug ten opzichte van 2023 (nu 48 procent, vorig jaar 55 procent). Ook bedrijfsevenementen, beurzen en tentoonstellingen, en digitale en mobiele marketing zijn belangrijk. Opvallend: het aandeel PR is hard teruggelopen. Waar in 2023 nog 36 procent van de respondenten dat gebruikte, is dat nu slechts 24 procent.

Sponsorbeoordeling 

Er zijn verschillende factoren die meewegen om een sponsorship te beoordelen. De afgelopen jaren kwam ‘exposure’ meerdere keren als hoogst beoordeelde belang uit de bus, en ook nu scoort dat met 7,6 hoog. Echter is de betrokkenheid en tevredenheid van werknemers dit jaar als even belangrijk beoordeeld. Ook de gegenereerde merkwaarde en merkbekendheid score met 7,4 relatief hoog. Geen enkel belang wordt lager dan een 7 op 10 beoordeeld.

Toekomst

De respondenten werden tenslotte naar hun visie op de toekomst gevraagd: welke doelstellingen worden belangrijker over drie jaar? De 161 ondervraagde bedrijven verwacht hier voornamelijk dat het laten zien van maatschappelijke verantwoordelijkheid aan importantie wint (44 procent), op de voet gevolgd door gegevensverzameling en het versterken van het imago.

Meer lezen? Lees de samenvatting van het onderzoek op de website van SponsorReport.

Meer over Trends Sponsoring Marktonderzoek SponsorReport Markteffect Sponsorbudget

Advertentie

Banner Mindwize
Close