Lid worden van Vf? Meld je nu aan

LID WORDEN

Advertentie

Procurios /Fundraising CRM voor goede doelen

Nieuw initiatief: gezamenlijke, landelijke major donor campagne

Nieuws

18 juni 2024

Het versterken van de werving van major donors via een gezamenlijke landelijke campagne, daartoe heeft Nassau Fundraising eerder dit jaar het initiatief genomen. Inmiddels hebben twaalf organisaties toegezegd mee te doen en dit aantal groeit nog steeds. De campagne heeft als doel om groot geven bij leven te bevorderen bij (potentiële) major donors in Nederland en om de zichtbaarheid en aantrekkingskracht van goede doelen die grote giften werven te vergroten. De campagne draagt de voorlopige werktitel ‘Betekenisvol geven’. Voor geïnteresseerde non-profitorganisaties is er op dinsdag 25 juni een online informatiesessie.

Beeld ter illustratie
Beeld ter illustratie © Shutterstock // Comeback Images

door Redactie Vf

Groot geven bij leven

Uit gesprekken met filantropie-adviseurs blijkt dat vermogende particulieren opvallend vaak nog niet stilstaan bij de mogelijkheid dat groot geven bij leven een optie is. Deze personen denken in eerste instantie aan schenken via hun nalatenschap.

Daarnaast blijkt uit onderzoek van Nassau dat steeds meer donateurs betekenisvoller willen geven. Veel grote gevers herzien daarom de bestemming van hun jaarlijkse geefbudget. Vaak blijven zij hetzelfde bedrag geven, maar dan aan een kleiner aantal organisaties. Als die trend zich doorzet, is het zaak voor goede doelen om op die heroverwegingen in te spelen en top of mind te blijven bij potentiële major donors.

Ook blijkt het voor veel goede doelen nog steeds lastig om in contact te komen met major donors buiten de eigen database of het netwerk.

Deze ontwikkelingen vormden voor Nassau de aanleiding om samenwerking te zoeken met goede doelen en de bewustwording van groot geven bij leven te vergroten via een landelijke campagne.

Campagne

Gedurende de eerste maanden van 2024 verkende Nassau Fundraising de mogelijkheden voor een gezamenlijke, landelijke major donor campagne om groot geven te bevorderen, met als doel om die in het najaar officieel te lanceren. ‘Betekenisvol geven’ moet een multimediale campagne worden, met social media-aandacht, advertenties, een campagnewebsite en een inspiratiemagazine.

‘Al meer dan twintig jaar verdiep ik mij in de relatie tussen major donors en de doelen die zij willen steunen. Nog altijd zie ik zoveel meer potentie dan er verzilverd wordt,’ zegt Vera Peerdeman van Nassau. ‘Met de campagne hoop ik dat we een nieuw instrument voor de sector creëren, die een brug kan slaan naar major donors.’

Volgens Peerdeman komt de focus in het eerste jaar sterk op bewustwording te liggen, waarna het initiatief verder kan doorgroeien. ‘We hebben al veel ideeën om meer verbinding tussen major donors en goede doelen te faciliteren. En met iedere toezegging van een goed doel, merk ik dat de ideeënlijst groter wordt. Er is veel enthousiasme om van de campagne een succes te maken.’ 

Informatiesessie

Nassau Fundraising organiseert op 25 juni om 9.00 een online informatiesessie over de campagne. Meer informatie is te vinden op de website van Nassau.

Advertentie

MIC: Fondsenwerving met het bereik van social media en het gemak van een betaalverzoekje
Close