Lid worden van Vf? Meld je nu aan

LID WORDEN

Advertentie

Procurios /Fundraising CRM voor goede doelen

Klantrelatie verdwijnt uit Telecommunicatiewet, maar niet voor goede doelen

11 juni 2024

De Tweede Kamer heeft gestemd over twee amendementen die zien op een wijziging van de Telecommunicatiewet. Als gevolg van het amendement van SGP-lid Flach vervalt de klanttermijn voor commerciële organisaties waarbinnen zij klanten zonder voorafgaande toestemming mogen bellen. Voor goede doelen is een uitzondering gemaakt: zij mogen op basis van de klantrelatie donateurs, vrijwilligers en diegenen die een manifestatie hebben bijgewoond blijven bellen. Ook voor loterijen en kranten is een uitzondering gemaakt. Goede Doelen Nederland is blij met deze beslissingen.

door Marijn Thijs

Volgens Goede Doelen Nederland voeren goede doelen jaarlijks naar schatting 3,5 miljoen telefoongesprekken, waarvan bijna allemaal op basis van de klantrelatie. Het bellen levert non-profitorganisaties 436 miljoen aan inkomsten op. Tegelijkertijd zijn er volgens de Autoriteit Consument & Markt (ACM) nauwelijks klachten over goede doelen.

De wijzigingen kunnen ook van invloed zijn op de verdere behandeling van de Consumentenagenda van de minister van Economische Zaken en Klimaat in de Tweede Kamer. De minister pleitte onlangs ook voor een generieke maatregel met betrekking tot huis-aan-huiswerving. Over de rol van goede doelen daarin gaat de minister nog in gesprek met het ministerie van Justitie en Veiligheid, waaronder de filantropie valt.

De wijziging van de Telecommunicatiewet moet nog door de Tweede als Eerste Kamer goedgekeurd en gepubliceerd worden. Daardoor zal de wijziging pas op zijn vroegst in 2025 definitief van kracht worden.

Meer over Telefonische fondsenwerving Goede Doelen Goede Doelen Nederland Klantrelatie Politiek Fondsenwerving Tweede Kamer Telecomwet Amendement André Flach

Marijn Thijs

Redacteur

Als redacteur houdt Marijn zich bezig met de invulling van fondsenwerving.nl en het Vakblad fondsenwerving. Hij is verantwoordelijk voor de journalistieke inhoud en vacatures op de website en schrijft (onderzoeks)verhalen en rubrieken voor het fysieke Vakblad. Marijn studeerde internationale journalistiek aan de Rijksuniversiteit Groningen (MA) en is sinds 2019 verbonden aan het Vakblad.

Advertentie

MIC: Fondsenwerving met het bereik van social media en het gemak van een betaalverzoekje
Close