Precies één jaar geleden startten verschillende goede doelen met 'Mijn eenmalige gift' als de opvolger van de acceptgiro, het betaalmiddel dat na tientallen jaren trouwe dienst werd afgeschaft. Maatschappelijke organisaties maakten zich zorgen: zou het door de sector ontwikkelde alternatief wel aanslaan bij het grote publiek? Na een jaar presenteert brancheorganisatie Goede Doelen Nederland in samenwerking met Data Inside de eerste – positieve – cijfers.
Currence kondigde in november 2021 aan anderhalf jaar later te gaan stoppen met de acceptgiro. Dat nieuws sloeg flink in bij de goededoelensector, die nog veel donaties ontving per acceptgiro (volgens onderzoek van Goede Doelen Nederland ruim dertig procent van de eenmalige giften). In aanloop naar het definitieve verdwijnen van de acceptgiro per juni 2023, bundelden verschillende partijen uit de sector de krachten en ontstonden twee producten die beide onder de naam Mijn eenmalige gift werden gelanceerd: een versie die ingevuld en opgestuurd kan worden en een versie waarmee digitaal gedoneerd kan worden (bijv. via een QR-code). De verwerking van de formulieren kan door Unisys – eerder de grootverwerker van de acceptgiro – worden verzorgd.
96,7 procent respons
Ondertussen zijn er zo’n 160 non-profitorganisaties die Mijn eenmalige gift inzetten om fondsen mee te werven. Uit een eerste analyse door Data Inside blijkt dat de papieren versie van het acceptgiro-alternatief het goed doet: de respons op de papieren versie is met 96,7 procent hoog en de gemiddelde gift is zelfs bijna drie procent hoger.
‘We wisten van tevoren niet hoe donateurs Mijn eenmalige gift zouden ontvangen,’ reageert directeur-bestuurder Margreet Plug van Goede Doelen Nederland. ‘We hebben er met z’n allen heel hard aan gewerkt om een goed product neer te zetten voor zowel goede doelen als donateurs.’
‘Dezelfde betrouwbaarheid’
Het aantal organisaties dat gebruik maakt van Mijn eenmalige gift blijft gestaag groeien. Recentelijk stapte KiKa over, vertelt directeur Jakolien van Eijk tegen de brancheorganisatie: ‘Mijn eenmalige gift […] straalt dezelfde betrouwbaarheid uit als de acceptgiro en dat is belangrijk voor de doelgroep die daar zo lang aan gewend was.’
Arné Dutij (Mailtraffic) was de initiatiefnemer van Mijn eenmalige gift en blikt met een goed gevoel terug op te introductie van het alternatief. ‘Ons doel was om een nieuwe standaard te vestigen als vervanging voor de acceptgiro. Dit is gelukt, met name voor de doelgroep ouderen die de stap naar digitaal betalen niet kan maken. Zij hebben nu een toegankelijk en vertrouwd alternatief om aan goede doelen te blijven doneren.’