Lid worden van Vf? Meld je nu aan

LID WORDEN

Advertentie

Advertentie

Advertentie

Filantropie Advies ABN AMRO: ‘Twijfels of donatiegeld goed terecht komt belangrijke reden om minder te doneren’

Nieuws

28 mei 2024

Hoewel nog steeds bijna vier op de vijf Nederlanders aan het goede doel geeft (78 procent), zijn er verschillende ontwikkelingen die ervoor kunnen zorgen dat dat percentage terugloopt. Daarvoor waarschuwt de afdeling Filantropie Advies van ABN AMRO MeesPierson in de rapportage over hun jaarlijkse onderzoek naar het geefgedrag van Nederlanders. Zo twijfelen veel mensen of hun geschonken geld wel goed terecht komt en vrezen ze voor problemen in eigen land als gevolg van buitenlandse conflicten.

Beeld ter illustratie.
Beeld ter illustratie.

door Redactie Vf

Het aantal Nederlanders dat aan het goede doel geeft is ten opzichte van vorig jaar licht teruggelopen; van 81 procent naar 78 procent. Driekwart van de Nederlanders vindt dat goede doelen onmisbaar zijn en de meeste donateurs willen met hun donatie impact maken in eigen land (63 procent). Het meeste geld gaat naar doelen die zich richten op gezondheid, zorg en welzijn.

Komt de donatie goed terecht?

Toch is het donatiebudget van veel mensen teruggeschroefd, schrijven de onderzoekers. Veel donateurs twijfelen of donaties wel terechtkomen waar dit het meest nodig is (27 procent) en van de mensen die niet doneren geeft zes op de tien respondenten als reden op dat goede doelen te veel geld uitgeven aan interne zaken. Zelfs onder de donateurs is dit percentage met 58 procent hoog. Desgevraagd geeft 46 procent van de niet-donateurs aan dat ze, als ze zeker zouden weten dat hun geld goed terecht zou komen, wel zouden doneren. 

Hoofd Filantropie Advies bij ABN AMRO Frank Aalderinks ziet dat er zowel van de kant van de donateur, als van het goede doel stappen kunnen worden gezet om iets aan dat broze vertrouwen te doen. ‘Een betere communicatie over hoe giften worden besteed kan helpen om meer donateurs te binden aan goede doelen en maatschappelijke organisaties. Tegelijkertijd is het óók belangrijk dat donateurs zich van tevoren goed informeren. Als je een goed beeld hebt van de doelstellingen van een goed doel en de manier waarop giften worden besteed, vergroot dat het vertrouwen.’

Geefgedrag Nederlander

De onderzoekers vroegen de respondenten ook naar de manieren waarop ze het liefst geven. Bijna zeven op de tien mensen geven aan het liefst incidenteel te willen doneren en 54 procent geeft liever geld aan projecten dan dat ze zich structureel willen binden. Ook is opvallend dat het aantal donateurs dat ruim honderd euro doneert licht gestegen, terwijl kleinere donaties iets zijn gedaald. 

Toch zijn er ook prikkels die donateurs doen twijfelen over hun schenking. Een derde van de respondenten geeft aan dat conflicten in het buitenland hen bang maken voor problemen in eigen land. Een kwart noemt de gedaalde koopkracht als reden om te twijfelen over een donatie.

Aalderinks noemt de plannen van het aanstaand kabinet als mogelijke slechte invloed op het geefgedrag. ‘Het is mooi om te zien dat de bereidheid om te doneren nog steeds heel erg hoog is met bijna acht op de tien Nederlanders. De verwachting is echter dat de plannen van het nieuwe kabinet om de fiscale regelingen voor giften te gaan beperken, van substantiële impact zal zijn op het geefgedrag en daarmee op de inkomsten van goed doelen. We houden dit nauwlettend in de gaten.’

Meer over Doneren Filantropie Geefgedrag ABN AMRO Frank Aalderinks ABN AMRO MeesPierson Onderzoeksrapport Donatiescepsis

Advertentie

MIC: Fondsenwerving met het bereik van social media en het gemak van een betaalverzoekje
Close