Ter ere van zijn twintigjarig jubileum in het vak fondsenwerving heeft Bas van Breemen een boekje geschreven met twintig door hem geleerde lessen. Hij is al 25 jaar actief in direct response marketing en sinds 2010 werkzaam bij Mindwize, eerst als creatief directeur (2010-2020) en nu als Senior Strateeg.
Van Breemen geeft aan dat hij vanaf het begin gefascineerd was door het opzetten en analyseren van fondsenwervende campagnes en dat hij nog elke dag nieuwe dingen leert. ‘Van mijn fouten, successen, collega’s en van fondsenwervers. Maar vooral van heel veel vakmensen. Zij hebben van mij een betere fondsenwerver gemaakt. Zij zitten al veel langer in dit vak dan ik. Zij zijn experts in het werven van donaties en weten hoe je relaties bouwt. Zij weten als geen ander hoe je de gewenste reactie krijgt van mensen.’
Twintig lessen
In het boekje bespreekt Van Breemen twintig lessen. Zoals die van Steven Screen, Creative Director van The Better Fundraising Co: ‘Donateurs zijn niet geïnteresseerd in wat jij doet. Ze zijn geïnteresseerd in wat zij kunnen doen.’
Van Breemen legt uit: ‘Vertel niet wat jij met haar donatie voor goeds kan doen, maar vertel wat zij voor goed kan doen met de donatie. Dus niet: ‘Met uw gift gaan wij deze geweldige dingen doen,’ maar: ‘Met uw hulp gaan er deze geweldige dingen gebeuren.’’
In het boekje gaat Van Breemen in op negentien andere quotes en wat hij daarvan heeft geleerd, en hoe deze kunnen helpen om een betere fondsenwerver te worden.
Uitgave
Het boekje is gratis aan te vragen. Fysieke exemplaren zijn beperkt beschikbaar, op aanvraag via bas.van.breemen@mindwize.nl.