Lid worden van Vf? Meld je nu aan

LID WORDEN

Advertentie

Banner Mindwize

Schotse voetbalfans zamelen al twintig jaar geld in bij uitwedstrijden

Nieuws

26 maart 2024

Afgelopen week speelde het Schotse nationale voetbalelftal een oefeninterland in en tegen Nederland. Een grote schare Schotse fans reist de nationale ploeg achterna en zamelt al twintig jaar lang geld in voor een goed doel dat zich in het land waar ze zijn inzet voor (zieke) kinderen. Het ‘Tartan Army Sunshine Appeal’ schonk vorige week ruim vijfduizend euro aan Project Fearless uit Amsterdam.

Tartan Army Sunshine Appeal met de cheque voor Project Fearless.
Tartan Army Sunshine Appeal met de cheque voor Project Fearless. © Facebook Tartan Army Sunshine Appeal

door Redactie Vf

Voor de Tartan Army Sunshine Appeal – genoemd naar de naam voor de fans van het Schotse voetbalelftal, de Tartan Army – was de donatie aan Project Fearless de 99e schenking. In totaal haalden ze de afgelopen twintig jaar meer dan 250.000 pond op voor goede doelen in onder andere IJsland, Italië en Georgië. 

Drie jaar geleden, toen Schotland en Nederland elkaar ook troffen, doneerde de Tartan Army Sunshine Appeal aan Stichting Hartendekens. Deze keer was Project Fearless de ontvanger van het bedrag. ‘Een enorm bedrag,’ zegt oprichter Mérida Miller tegen Het Parool. ‘Elke bijdrage is mooi meegenomen. Van de grootte van deze donatie schrokken we een beetje.’ De organisatie biedt een naschools programma aan voor Amsterdamse en Rotterdamse meisjes waarmee zij uit hun comfortzone kunnen komen.’

Clark Gillies, secretaris van het Schotse supportersinitiatief, vertelt Het Parool hoe ze bij Project Fearless uitgekomen zijn. ‘We hebben ze gekozen uit een selectie van vijf kleine goede doelen in Nederland. Grote internationale organisaties hebben ons geld niet nodig, die hebben al miljoenen op de bank.’

Meer over Kinderen Amsterdam Welzijn Schotland Voetbal Hat Parool Nederlands Elftal Project Fearless Tartan Army Sunshine Appeal

Advertentie

MIC: Fondsenwerving met het bereik van social media en het gemak van een betaalverzoekje
Close