Honderden basisschoolleerlingen hebben de afgelopen maanden samen bepaald waar Kinderpostzegels extra geld aan moet besteden. Dat geld komt uit een speciaal fonds genaamd ‘De Kinderportemonnee’. Met dit initiatief denken kinderen niet alleen mee, maar beslissen ze ook waar het geld naartoe gaat.
Armoede en problemen thuis
Dit jaar was de eerste keer dat de Kinderportemonnee werd getrokken. 452 kinderen uit groep zeven en acht van verschillende basisscholen door heel Nederland dachten, volgens een bewezen methodiek, mee over een goede bestemming voor het geld. Met een ruime 85 procent kozen zij voor twee grote thema’s: armoede en problemen thuis.
‘Wij steunen deze keuze zeker,’ vertelt directeur Sofie Vriends van Kinderpostzegels. ‘In Nederland groeit één op de twaalf kinderen op in armoede en één op de vier heeft een ouder met een verslaving of psychische problemen. Samen met onze partners kunnen we het geld uit de Kinderportemonnee aan deze belangrijke thema’s besteden.’
Uniek op deze schaal
Vriends vindt de manier waarop kinderen meedenken en -beslissen uniek. ‘De stem van kinderen is voor ons ontzettend belangrijk. We staan voor gelijke ontwikkelkansen en we weten dat kinderen heel graag andere kinderen willen helpen. Dat zijn niet alleen maar uitgangspunten op papier – daar handelen we ook naar. Die vorm van kinderparticipatie is nog niet eerder vertoond op deze schaal: het stelt kinderen in staat elkaar heel concreet te helpen.’