Het concept is zowel simpel als sympathiek: elf fondsenwervers die elk in zeven minuten een idee delen wat ze zó goed vinden dat ze het zelf bedacht zouden willen hebben. Dat maakt 'I wish’d I thought of that' (IWITOT) een dynamisch evenement met een goede vibe. Dit is alweer de elfde editie die SOFII organiseert, dit keer in de Holborn Studios in Londen en voor de tweede keer online. Samuel Visser was er live bij om sfeer te proeven en ideeën op te doen voor zijn klanten.
Spanningsboog
Voor mij is het inmiddels de vijfde keer dat ik IWITOT bezoek. Waarom? Mijn spanningsboog is niet zo lang. Met om de zeven minuten een andere spreker blijft de vaart er lekker in. Het meest unieke is echter dat de sprekers allemaal een briljant concept van een ander pitchen. Er zit geen borstklopperij bij. Al zijn de meeste sprekers Brits, de ideeën komen vanuit de hele wereld. Doel is fondsenwervers te inspireren met ideeën die ze kunnen gebruiken. Want: beter goed gejat dan slecht bedacht.
In sneltreinvaart komen deze middag elf ideeën voorbij. Van de capital campaign uit 1953 voor de restauratie van de Westminster Abbey (1,1 miljoen pond geworven tegen 30.000 pond kosten) tot het gebruik van Virtual Reality door Amnesty in het face-to-face kanaal (zestien procent meer donateurs met een extra jaarwaarde van 170.000 pond). Een heel actuele casus is het gebruik van AI. Een goed doel testte in een online campagne een door AI-gegenereerde foto versus een echte foto met vrijwel hetzelfde resultaat. De vraag aan ieder goed doel is: hoe wil je hiermee omgaan. Waar liggen de grenzen? Volgens de spreker moet dat gesprek nu gevoerd worden.
#TeamTrees
Mijn persoonlijke favoriet deze dag is de campagne #TeamTrees, een wereldwijde digitale campagne van de Arbor Day Foundation. Deze campagne is helemaal gericht op 'Gen Z'. Door de inzet van YouTubers als Mr. Beast worden jongeren betrokken bij het thema klimaatverandering. Een compleet nieuwe doelgroep voor deze organisatie. En het resultaat mag er zijn: inmiddels zijn er via deze campagne twintig miljoen bomen geplant.
Wat mij in de presentaties opvalt is dat alle goede ideeën niet alleen perfect aansluiten bij de missie van het betreffende goede doel. De sleutel is vooral dat de doelgroep op een passende manier wordt betrokken. Bij #TeamTrees doen ze dat met digitale helden die jongeren aanspreken en door jongeren onderdeel te laten zijn van een beweging. Onafhankelijk of je vijf of honderd dollar geeft: je doet mee.
Beste idee
Aan het eind van de middag kiest het publiek uiteindelijk de Donate your Words-campagne van AgeTrustUK als beste idee. Doel van AgeTrustUK is om mensen aan te moedigen om het gesprek aan te gaan met eenzame ouderen. Hiervoor is een samenwerking opgezet met chocoladeconcern Cadbury. Zij plaatsen de campagneboodschap op de wikkels van hun repen en doneren voor elke verkochte reep dertig pence.
Met een hoofd vol ideeën verlaat ik de Holborn Studio’s. Wat is het toch gaaf om je te laten inspireren door gouden ideeën en te kijken hoe je ze kunt aanpassen naar de eigen context.
Alle elf op een rij:
- Westminster Abbey - 1 Million Appeal
- Burnett Foundation - Sweat with Pride
- Amnesty - 360Syria
- Charity:water - WeAre8
- London’s Air Ambulance - Helipad Abseil 2022
- WaterAid - Untapped
- Barry Kirk - Loyalty model
- Arbor Day Foundation - #TeamTrees
- A/B test met echte versus AI gegenereerde foto
- Rotary Henley on Todd - Dry River Boating event
- AgeTrustUK/Cadbury - Donate your words