Vijf jaar na de introductie van de nationale geefdag GivingTuesday breekt voor de Nederlandse tak van GivingTuesday een nieuw tijdperk aan. De beweging werkt naar de editie van 2023 (dinsdag 28 november) toe met een nieuwe website, logo én kartrekker: de 28-jarige Anne Theelen. Zij heeft het stokje overgenomen van initiatiefnemers Jordan van Bergen en Theo Hesen.
GivingTuesday in Nederland
In 2019 brachten Van Bergen en Hesen het oorspronkelijk Amerikaanse GivingTuesday-concept initiatief voor het eerst naar Nederland. Aan de andere kant van de oceaan geldt GivingTuesday als tegenhanger van traditionele koopdagen rond de feestdag Thanksgiving: Black Friday en Cyber Monday. Doel van de dag is om goed doen te stimuleren en iets te doen voor de maatschappij en je naasten.
Tijdens de eerste editie deden ruim 250 organisaties mee. Daarna won GivingTuesday ook in Nederland aan populariteit. Van Bergen en Hesen zetten zich tijdens die periode in om de potentie voor non-profitorganisaties om fondsen te werven, spullen in te zamelen en vrijwilligers te mobiliseren maximaal te benutten.
In juni van dit jaar droegen de initiatiefnemers het stokje over aan Impact Marketeer en oprichter van Gooddiggers, Anne Theelen. Zij is sindsdien Global Leader voor GivingTuesdayNL. Met haar achtergrond in het maatschappelijk veld wil ze GivingTuesday verder uitwerken met als einddoel om een begrip te worden in Nederland.
Nieuwe website, logo én manier van werven
De herlancering van GivingTuesday gaat onder andere gepaard met een nieuwe website en een nieuw logo. Op de site blijft de gebruikelijke informatie beschikbaar, bijvoorbeeld over acties en praktische tools zoals templates voor social media, maar het geheel is in een moderner jasje gestoken. Het nieuwe logo – twee geïllustreerde armpjes die een omhelzing symboliseren - is volgens GivingTuesdayNL ‘een visuele weergave van de warmte en verbondenheid binnen de beweging’.
Maar ook de werkwijze van de GivingTuesday-beweging in Nederland is anders ingestoken, zodat de opzet van de dag beter bij de manier waarop maatschappelijke organisaties vrijwilligers en donateurs werven en aan zich binden past. De beweging wil maatschappelijke organisaties ondersteunen en adviseren hoe in te spelen op de huidige trends, zoals de wens voor meer flexibel vrijwilligerswerk en de opkomst van eenmalige donaties.
Ook de ‘Tuesday Talks’ – online gesprekken met de GivingTuesday-organisatoren waarin maatschappelijke organisaties hun vragen kunnen stellen en kunnen sparren over hun ideeën – zijn nieuw. De beweging richt zich daarnaast op het geven van tips over creatieve manieren van campagne voeren en het bereiken van jongeren.
Theelen: “Ik zie GivingTuesday als een hele mooie en vooral laagdrempelige manier om nieuwe mensen kennis te laten maken met je organisatie en je missie. Door ze op GivingTuesday een ontzettend fijne en leuke eerste ervaring aan te bieden, blijven mensen hopelijk nog lang betrokken.”
--
GivingTuesday valt dit jaar op dinsdag 28 november. In het aankomende Vakblad fondsenwerving vertelt Global Leader van GivingTuesdayNL Anne Theelen meer over de ontwikkelingen bij de beweging.