Het Van Gogh Museum in Amsterdam heeft een bijzondere samenwerking aangekondigd: het museum slaat de handen ineen van The Pokémon Company International. De samenwerking is deel van het plan om kinderen op een nieuwe manier kennis te laten maken met Vincent van Gogh en zijn kunst.
Japan als inspiratie
Van Gogh liet zich tijdens zijn leven als kunstenaar inspireren door Japan – het land waar Pokémon bedacht en uitgebreid werd (eerst met een videogame, later door onder andere kaarten, strips, televisieseries en films). In een brief aan zijn broer Theo in september 1888 schreef hij over de inspiratiebron: ‘Je kunt volgens mij de Japanse kunst niet bestuderen zonder veel vrolijker en gelukkiger te worden en het doet ons terugkeren naar de natuur, ondanks onze opvoeding en ons werk in een wereld vol conventies,’ aldus het museum.
De samenwerking duurt een aantal maanden en bestaat uit een vaste collectie ‘Pokémon in het Van Gogh Museum’, waarbij bekende zes werken uit de vaste collectie van het museum een Pokémon-makeover hebben gehad en een speurtocht langs de originelen van die zes schilderijen. Ook draait er een instructievideo waarin bezoekers leren hoe ze Pikachu (de publiekslieveling onder de Pokémon) tekenen en is er online lesmateriaal beschikbaar gemaakt.
'Verfrissend'
Algemeen directeur van het museum Emilie Gordenker hoopt dat de samenwerking (jonge) bezoekers een bijzondere ervaring kan bezorgen. ‘Door deze samenwerking kan de volgende generatie op een verfrissende manier kennismaken met de kunst en het levensverhaal van Van Gogh.’
Ook Mathieu Galante, hoofd Licensing bij The Pokémon Company International, is blij dat de samenwerking tot stand gekomen is. ‘Er is een sterke link tussen de inspiratie achter Pokémon en enkele van de beroemdste werken van Vincent van Gogh. Met deze samenwerking hopen we dat kinderen de wereld van kunst ontdekken en zich erin verdiepen via de fantastische werken van Van Gogh en Pokémon.’
Pokémonkaarten
De eerste dagen van de samenwerking leidde tot drukte in de museumwinkel, schrijft de NOS. De Pokémonpromotiekaarten, die te halen zijn na het volbrengen van de speurtocht, trekken veel verzamelaars die hopen een slag te slaan. Zeldzame Pokémonkaarten kunnen tienduizenden euro's opleveren.