Om de 24e verjaardag van media- en communicatieonderzoeksbureau MediaTest te vieren, heeft de organisatie 24 uur belangeloos onderzoek uitgevoerd voor Simavi. Het bureau houdt sinds 2018 de zogenaamde MediaTestDag. Uit vele inzendingen werd uiteindelijk voor Simavi gekozen, omdat zij ‘boven alle inzendingen uit sprong met haar maatschappelijke en concrete onderzoeksvragen’.
HER Film Festival
Simavi organiseert in samenwerking met filmplatform Cinetree HER Film Festival, om aandacht te vragen voor de positie van vrouwen. De non-profitorganisatie wilde daarbij graag extra inzichten vergaren over hoe zij hun verhaal beter konden vertellen bij het filmfestival. MediaTest onderzocht tijdens de MediaTestDag de naamsbekendheid van Simavi en HER Film Festival, de waardering en het effect van een trailer van HER Film Festival en hoe de doelgroep over het algemeen denkt over klimaat, waterschaarste en vrouwenrechten.
MediaTest legde haar onderzoek voor aan de panelleden van online kwantitatief onderzoeksbureau Panel Inzicht en Simavi-donateurs. Binnen een aantal uur hadden ruim vierhonderd mensen de vragen gereageerd. In de tussentijd werden kwalitatieve interviews gedaan met de doelgroep, om zo dieper de materie in te duiken.
Rapport en presentatie
Door alle resultaten samen te voegen en ze te verwerken in een rapport en een presentatie, kon het team ’s avonds hun bevindingen al presenteren aan Simavi. ‘Een chaotische, maar zeer succesvolle dag,’ aldus MediaTest.
‘Het was geweldig om mee te maken hoe het voltallige team van MediaTest in sneltreinvaart een compleet onderzoek uit de grond wist te stampen,’ reageert Simavi. ‘Een onderzoek waarmee wij enorm geholpen zijn om komend jaar een nog groter succes van HER Film Festival te maken. En daarbij nog beter voor het voetlicht kunnen brengen hoe de klimaatcrisis het recht van vrouwen en meisjes op veilig drinkwater en een toilet onder druk zet.’