De stress die fondsenwervers ervaren over de resultaten die zij worden geacht te behalen, behoren tot de grootste redenen waarom Amerikaanse fondsenwervers ermee stoppen. Dat bleek vorig jaar al uit een tevredenheidsonderzoek van de Chronicle of Philanthropy onder professionele fondsenwervers. Om als organisatie betere doelen te stellen is het belangrijk om verder te kijken dan alleen groei, concludeert de Chronicle in vervolg op dat onderzoek: ‘Het is belangrijk om te kijken naar eerder behaalde resultaten, samen te werken bij het stellen van doelen, te onthouden dat fondsen werven een project van de lange adem is en de staat van de economie te overwegen.’
Peter Frumkin, professor aan de University of Pennsylvania, geeft les over non-profitorganisaties en filantropie en heeft in zijn twintig jaar als consultant in de sector meerdere organisaties gezien die resultaten van hun fondsenwervers eisen die ‘totaal verkeerd en onbehulpzaam’ zijn.
Hij pleit in het artikel onder andere voor meer tijd: ‘Ik snap dat een hoop organisaties haast ervaren en dat ze zich primair richten op de getallen. Maar goede fondsenwerving heeft tijd nodig. Onderzoek toont aan dat de grootste giften geworven worden bij het vierde contact – niet het eerste. Dat vergt iets anders dan enkel het kortetermijndenken.’
Lees het volledige artikel, geschreven door Rasheeda Childress van de Chronicle of Philanthropy.
--
Dit artikel stond eerder in de rubriek 'Filantropie over de Grens' in Vakblad fondsenwerving, jaargang 25, nummer 3, dat in juni 2023 verscheen.