Lid worden van Vf? Meld je nu aan

LID WORDEN

Advertentie

MIC: Fondsenwerving met het bereik van social media en het gemak van een betaalverzoekje

ABN AMRO MeesPierson: ‘Donatiebudget Nederlander krimpt door stijgende kosten’

Nieuws

25 mei 2023

De hoogte van giften van Nederlandse gevers is het afgelopen jaar afgenomen als gevolg van de stijgende kosten van levensonderhoud. Dat blijkt uit onderzoek van de afdeling Filantropie Advies van ABN AMRO MeesPierson onder ruim duizend Nederlanders. Bijna de helft van donateurs geeft aan als eerste te snijden in donatiebudget aan goede doelen en maatschappelijke organisaties als de eigen uitgaven moeten worden beperkt. Het aantal donateurs in Nederland is met 81 procent wel gelijk gebleven.

Beeld ter illustratie.
Beeld ter illustratie. © Shutterstock // Rido

door Redactie Vf

Stijgende kosten

De redenen voor de terugval is grotendeels te herleiden aan de stijgende kosten die men ervaart. De toegenomen inflatie (vijftig procent), hoge energieprijzen (48 procent) en een mogelijk dreigende recessie (45 procent) worden vaak genoemd als reden om minder te doneren.

Het aandeel Nederlandse donateurs dat per jaar tussen de vijftig en 250 euro heeft valt acht procent lager uit. Ook de groep mensen die boven de 250 euro doneren is kleiner geworden (zeven procent verminderd).

Er is daarnaast een verschuiving waarneembaar in de hoeveelheid organisaties waaraan Nederlanders doneren. De groep mensen die aan twee tot vijf goede doelen gaf is veertien procent gezakt (van 59 naar 45 procent). Opvallend is dat het aandeel donateurs dat schenkt aan vijf tot tien goede doelen juist gestegen is, van zes naar elf procent. Dat is mogelijk het gevolg van de toegenomen populariteit van losse donaties ten opzichte van periodieke donaties en inzamelingsacties.

‘Goede doelen zijn onmisbaar’

De bereidheid om te doneren bij Nederlanders is nog steeds opvallend groot. Daarbij geeft 72 procent van de gevers aan dat goede doelen onmisbaar zijn in de samenleving. De afdeling Filantropie Advies van ABN AMRO MeesPierson vroeg respondenten ook naar de belemmeringen die donateurs ervaren. De Nederlandse donateur waardeert het om te allen tijde in controle te zijn over de hoogte en duur van hun donatie, legt Frank Aalderinks, Hoofd Filantropie Advies, uit: ‘Wanneer mensen bijvoorbeeld verplicht worden om periodiek te doneren haken zij – zeker in tijden van toenemende kosten – sneller af.’

Aalderinks ziet verschillende verbeterpunten om sceptische Nederlanders over de streep te trekken wel te doneren. ‘Uit ons onderzoek blijkt dat veel Nederlanders die niet doneren dit nalaten omdat zij vinden dat goede doelen te veel geld uitgeven aan interne zaken of dat zij geen vertrouwen hebben dat hun geld goed terechtkomt. Een betere samenwerking tussen de verschillende organisaties én betere communicatie over hoe giften worden besteed, zou daarom kunnen helpen om nog meer donateurs te binden aan goede doelen en maatschappelijke organisaties.’

Meer over Doneren Geefgedrag Inflatie Filantropie Advies Frank Aalderinks ABN AMRO MeesPierson Koopkracht Levenskosten

Advertentie

Advertentie

Advertentie

Close