Lid worden van Vf? Meld je nu aan

LID WORDEN

Advertentie

Advertentie

Advertentie

Leerpunten van drie dagen AFP ICON in New Orleans (VS)

Nieuws

15 mei 2023

Vorige maand vond in New Orleans het AFP ICON congres plaats – een driedaagse internationale bijeenkomst voor de fondsenwervende sector. Het team fondsenwerving van Belgische hogeschool HOGENT was erbij en deelt de belangrijkste leerpunten die zij hebben opgedaan over verschillende fondsenwervende technieken, het inspireren van wervers en donateurs en het gebruik van nieuwe technologieën.

Het AFP ICON congres 2023 vond plaats in New Orleans, Louisiana (VS).
Het AFP ICON congres 2023 vond plaats in New Orleans, Louisiana (VS). © Facebook AFP - New Orleans

door Gastauteur

Durf niet alleen geld te vragen, maar ook hulp bij je fondsenwerving

‘Voel je druk van het bestuur, overtuig hen er dan van dat het niet alleen zal werken als de fondsenwerver er alleen voor staat. Zet hen én vrijwilligers in om je ondersteunen: vraag hen ook om te doneren en te legateren en help hen de vraag te stellen. Je kansen zullen stijgen als je vanuit de organisatie zelf het goede voorbeeld toont. Wees ook niet onzeker als je het antwoord op een vraag niet weet. Donateurs geven meer aan oprechte mensen dan aan technische specialisten. Ontwikkel een netwerk van vrienden en adviseurs om je te begeleiden.’

Zet ChatGPT bewust in bij je fondsenwerving

‘Organisaties die artificial intelligence (AI) gebruiken gaan zij die het niet gebruiken voorbij steken. Negen van de tien grootste bedrijven werken aan of met AI, nu de non-profitsector nog. Gebruik het wel bewust en efficiënt; het is een ondersteuningsmiddel. Het kan niet alles overnemen: fondsenwerving moet van mens tot mens blijven, niet van mens tot chatbot.’

‘Er zijn verschillende tips voor het gebruik van ChatGPT. Zo loont het om voldoende specifiek te zijn en context mee te geven en te leren om de juiste woorden en zoektermen te gebruiken. Daarnaast is haast en spoed zelden goed: analyseer de antwoorden die ChatGPT genereert. Om ervoor te zorgen dat alles authentiek blijft en de boodschap van de organisatie komt, is het van groot belang om te testen en aan te passen.’

De toekomst blijft een mix van online en offline, bouw dit in je strategie

‘Voor veel organisaties is direct mail nog steeds een belangrijk (offline) kanaal om fondsen te werven, vandaag is het heel belangrijk om offline en online vragen te integreren. Een must do zijn integrated campaigns. Dit zijn gecoördineerde fondsenwervings- en marketingstrategieën die een specifiek verhaal, aanbod en/of vraag delen via verschillende kanalen. Door je boodschap te verspreiden geef je donateurs de kans om te kiezen hoe en wanneer ze willen geven, zien ze je boodschap op een moment dat het voor hen past en creëer je opportuniteiten om de relatie met je organisatie te verdiepen. Kies echter wijs wat je waar post: niet elke boodschap is geschikt voor elk kanaal.’

‘Test tactieken om te zien wat werkt en optimaliseert. Digitale fondsenwerving via sociale media kan uitdagend zijn, maar is ëën van de meest krachtige tools wanneer het goed ingezet wordt. Belangrijk is om voldoende aandacht te besteden aan onderzoek (wat werkt bij anderen, wat niet, wat past bij je organisatie, etc.), contentcreatie, community management en resultaatmeting. Als je kan weten via welk kanaal iemand vooral reageert, dan helpt dat voor je persoonlijke aanpak. Zo kan je via de gratis tool Google Analytics weten hoe en naar waar je traffic gaat, zodat je er vervolgens beter op kan inzetten.’ 

Meer takeaways van drie dagen AFP ICON

Op de website van HOGENT beschrijven de namens de hogeschool aanwezige onderzoekers fondsenwerving in totaal vijftien leerpunten die zij mee terug naar huis hebben genomen. Lees alle takeaways hier.

De onderzoekers fondsenwerving van hogeschool HOGENT: Sanne Holvoet, Joke Persyn en Ann-Sophie Bouckaert.

Meer over Online Fondsenwerving Verenigde Staten AFPICON Congressen België Fondsenwerving Evenementen ChatGPT AFP ICON HOGENT Inspiratie New Orleans

Advertentie

MIC: Fondsenwerving met het bereik van social media en het gemak van een betaalverzoekje
Close