Lid worden van Vf? Meld je nu aan

LID WORDEN

Advertentie

Procurios /Fundraising CRM voor goede doelen

‘Corona zette Amerikaanse rampfilantropie op zijn kop’

Nieuws

28 maart 2023

De coronapandemie heeft voor een enorme acceleratie van wat de Amerikanen ‘disaster philanthropy’ noemen gezorgd. In 2020 besteedden Amerikaanse fondsen en non-profits 5,2 miljard euro aan ‘gezondheids- en natuurrampen’, schrijft The Chronicle of Philanthropy op basis van eigen onderzoek in samenwerking met Candid (een onderzoeksorganisatie die geefgedrag monitort). Dat is ruim tien keer zoveel als in 2017, toen het recordbedrag aan noodhulpbesteding werd neergezet. Destijds gaf de sector 504 miljoen euro aan rampen uit, veelal aan de gevolgen van orkanen Harvey, Irma en Maria.

Beeld ter illustratie.
Beeld ter illustratie. © Shutterstock // Angelina Bambina

door Redactie Vf

Niet alleen was het bedrag gigantisch veel hoger dan voorheen, ook de manier waarop het geld werd besteed was tijdens het coronajaar totaal anders. Negentig procent van dat geld werd besteed op de plekken waar de nood op dat moment het grootst was – ‘immediate disaster relief ’. Tot die categorie behoorden onder andere giften voor de ontwikkeling van een coronavaccin, bestrijding van honger en cash-giften aan particulieren in nood, aldus Candid.

Toch moet er wel op voorbereidingen op natuurgeweld en herstel van getroffen gebieden worden blijven gelet, waarschuwt Tanya Gulliver-Garcia, directeur Leren en Partnerschappen bij het Center of Disaster Philanthropy. Zelf komt zij uit New Orleans, een stad die in 2005 werd getroffen door de orkaan Katrina. ‘Er is nog altijd infrastructuur die niet gerepareerd is, omdat de noodhulp zich alleen op de eerste paar dagen gefocust heeft.’

Ondertussen is het al duidelijk dat de rampfilantropiecijfers weer af zijn gekoeld in 2021. Candid zag een terugloop van ongeveer 31 procent in besteding aan natuur- en medische rampen.

--

Dit artikel stond eerder in de rubriek 'Filantropie over de Grens' in Vakblad fondsenwerving, jaargang 25, nummer 1, dat in februari 2023 verscheen.

Advertentie

MIC: Fondsenwerving met het bereik van social media en het gemak van een betaalverzoekje
Close