Hoe je een succesvol fondsenwervend goed doel bouwt. Dat is de titel van het onderzoek dat nu zowel nationaal als internationaal wordt uitgevoerd. Er is veel over goede doelen en de fondsenwervende kanalen geschreven, maar de relatie tussen organisatiestructuur en marketingstrategie is niet eerder onderzocht. Tot nu.
door Souhail Haouari
De goededoelensector is een open en transparante sector. Vakgenoten praten vrijuit over kansen en uitdagingen. We hebben namelijk een gelijkwaardig doel: de uitbreiding van het ledenbestand om zoveel mogelijk fondsen te werven in de vorm van maandelijkse donaties of eenmalige giften. Zo dragen we bij aan ons doel.
Goede doelen helpen anderen, maar hoe richt een niet-commerciële organisatie dit op de beste manier in? Veel goede doelen zijn gebaseerd op een bepaalde idealistische inspiratie, waarin commerciële vaardigheden niet altijd aanwezig zijn. Toch zijn deze vaardigheden nodig om groei voor een organisatie te realiseren.
Hoe creëer je een commerciële cultuur die prestatiegericht, competitiegericht en gericht is op het verwerven van geld, zonder je idealistische doelstellingen te verliezen? Welke marketingstrategieën werken daar dan het best bij? Moet een organisatie die strategieën wel willen toepassen? En welke kanalen (face-to-face, telemarketing, online, direct mail, evenementen, etc.) kunnen effectief en efficiënt ingezet worden?
Kwantitatief onderzoek
Die vragen moeten worden beantwoord door dit onderzoek. Het eerste, kwantitatieve deel is een enquête. Zodra de reacties binnen zijn, wordt alle data verzameld en afgezet tegen marktrapportages, waarna het wordt gevalideerd met nationale en internationale experts.
Het analyseren en valideren kan alleen gebeuren wanneer voldoende professionals uit de goededoelensector wereldwijd reageren. Het doel is dat er duidelijke en praktische handvatten ontstaan voor goede doelen om groei te faciliteren binnen hun organisaties, om zo een nog grotere impact in de wereld te hebben. Daarom zijn de onderzoekers op ook zoek naar Nederlandse respondenten.
Alle onderzoeksresultaten worden gedeeld en de inzichten kunnen voor iedereen verhelderend zijn. Het onderzoek is voor iedereen toegankelijk. Hoe meer mensen het invullen, hoe betrouwbaarder het onderzoek zal zijn. De enquête is via deze link te bereiken.
--
Souhail Haouari
13 februari 2023