Lid worden van Vf? Meld je nu aan

LID WORDEN

Advertentie

MIC: Fondsenwerving met het bereik van social media en het gemak van een betaalverzoekje

Dataminimalisatie niet door alle goede doelen in Nederland toegepast

Nieuws

26 januari 2023

Een flink aantal Nederlandse goede doelen vraagt nog verplicht persoonsgegevens van donateurs, zoals naam, adres, telefoonnummer, e-mailadres of geslacht, voordat ze eenmalig kunnen doneren. Dat blijkt uit een onderzoek van Stichting Donateursbelangen naar 285 online donatiemodules. Bij 208 van deze modules (73 procent) kan niet anoniem eenmalig geld gedoneerd worden.

Beeld ter illustratie.
Beeld ter illustratie. © Shutterstock // Simple Line

door Redactie Vf

Stichting Donateursbelangen onderzoek jaarlijks of goede doelen aan dataminimalisatie doen bij eenmalig online doneren. Onderzocht is welke persoonsgegevens verplicht aan donateurs gevraagd worden, goede doelen transparant zijn over de (transactie)kosten tijdens het doneren en of donateurs de mogelijkheid hebben anoniem te geven via betaalvormen met consumentenbescherming.

Verantwoording

Het onderzoek naar dataminimalisatie bij goede doelen is uitgevoerd tussen 18 en 21 januari 2023. In het onderzoek zijn 239 CBF-erkende goede doelen, 222 leden van Goede Doelen Nederland en 44 organisaties met DonateursBelangen Badge vertegenwoordigd. Als betaaloptie is standaard iDeal getest. In gevallen dat dat geen optie was, werd teruggevallen op de betaalmethode die als alternatief aangeboden werd.

Uit het onderzoek blijkt dat 71 van de 285 onderzochte online donatiemodules van goede doelen verplicht het adres (postcode en huisnummer) opvragen. Ten opzichte van vorig jaar is op dat gebied vrijwel geen verschil te zien. Daarmee kunnen goede doelen als gevolg van een eenmalige donatie direct mails sturen en aan dataverrijking doen.

Daarnaast vragen twaalf goede doelen verplicht het telefoonnummer als er online gedoneerd wordt. In totaal vragen ruim tweehonderd doelen verplicht om een e-mailadres (73 procent) of om een naam (zeventig procent). 82 procent van de goede doelen communiceert niet wat de transactiekosten van een gift zijn en 69 procent vragen niet akkoord te gaan met privacy voorwaarden.

Positieve ontwikkelingen

Hoewel er volgens Stichting Donateursbelangen nog grote stappen te zetten zijn op het gebied van dataminimalisatie, worden er ook stappen in de goede richting gezet, blijkt uit het onderzoek. Het aantal goede doelen wat verplicht om een telefoonnummer vraagt bij een eenmalige online donaties is flink gezakt: van zeventig naar twaalf. Daardoor kan je als donateur de kans dat je gebeld wordt door een callcenter na een eenmalige donatie verkleinen. Ook zal binnenkort zal geen enkele van de onderzochte organisaties nog verplicht om een geboortedatum vragen. 

Top-250

Stichting Donateursbelangen heeft de onderzochte goede doelen gerangschikt op donateurgericht werken. De top-250 is hier te vinden.

Meer over Privacy Donateurs Data Persoonsgegevens Stichting Donateursbelangen Dataminimalisatie

Advertentie

Procurios /Fundraising CRM voor goede doelen
Close