Lid worden van Vf? Meld je nu aan

LID WORDEN

Advertentie

Procurios /Fundraising CRM voor goede doelen

Zesde Vakblad fondsenwerving van 2022 verschijnt dinsdag 13 december

Nieuws

6 december 2022

Op dinsdag 13 december zal de zesde en daarmee de laatste editie van het Vakblad fondsenwerving in 2022 verschijnen. In de eerste week na de verschijningsdatum en de eerste week van januari 2023 verschijnen alle stukken uit het blad ook weer online. Op de dag dat ze live verschijnen zullen alle artikelen openbaar te lezen zijn. Met deze keer onder andere artikelen over gereformeerd geven, de aanstaande promotie van Malika Ouacha, direct marketing brieven, het Nederlandse kunstbeleid, fondsenwerven in de VS en nog veel meer.

door Marijn Thijs

Dit kan je o.a. verwachten in het nieuwe Vakblad fondsenwerving

  • Malika Ouacha zal in 2023 promoveren op het onderwerp cross-border filantropie die wordt uitgevoerd door diasporagroepen en bi-culturele filantropen in Nederland naar het land van herkomst. Petra Hoogerwerf sprak haar over de weg naar haar promotie en over identiteit, geefgedrag en ambitie: 'Ik leerde al vroeg in mijn leven dat je kansen moet pakken, om niet bij de pakken neer te zitten als het niet de eerste keer lukt.'
  • De christelijke filantropie kent een zeer rijke traditie in Nederland. Ook de gereformeerde geefcultuur floreert nog altijd. Wat drijft deze groep intrinsiek gemotiveerde, trouwe donateurs om te geven en aan wie geven zij? Filantropie is verweven in het geloof, leggen Bert de Jong (Internationale Bijbelbond) en Cynthia Heydari-Nieuwland (Bijzondere Noden) uit. En waarom is het toch niet voor iedereen makkelijk om fondsen te werven onder gereformeerden?
  • In oktober vond dé topbijeenkomst over nalaten weer plaats: de jaarlijkse Legacy Conference in Londen. Nalaten-experts Lena Vizy en Arjen van Ketel waren erbij en delen de belangrijkste ontwikkelingen en bijdragen, met tips en advies. Hoe spreken we jongere, nieuwe generaties erflaters aan? En hoe zorg je ervoor dat er intern voldoende aandacht en draagvlak is voor een goede nalaten-strategie?
  • Maatschappelijke organisaties staan vaak vooraan in de strijd voor of tegen issues: onderwerpen die in de samenleving spelen. De meeste organisaties zijn niet blij als er issues spelen rondom hun organisatie: problemen houden ze graag zo ver mogelijk van zich vandaan. Maar bekend zijn met issues en ze omarmen heeft ook zo zijn voordelen, schrijft Mayke van Keep, oprichter en eigenaar van Issuemakers en uitgever van de Issuekalender. 'Issues kunnen ook een kans zijn.'
  • Een goede fondsenwervende mailingbrief kun je op wel duizend-en-een manieren schrijven. Juist dat maakt het ook lastig. Maar de bouwstenen voor een succesvolle brief zijn vaak wel hetzelfde. Sterker nog, met vier alinea's kan je er al zijn. Jeffrey Rijkhoff (Dialoogtrainers.nl) omschrijft de standaardindeling van een goede brief naar aanleiding van voorbeelden uit de praktijk.

--

Lid worden van het Vakblad fondsenwerving? Ontvang het papieren Vakblad zes keer per jaar in print en profiteer van de voordelen van ons lidmaatschap. Meer informatie: zie https://www.fondsenwerving.nl/lid-worden. Voor ledenservice-vragen: mail support@fondsenwerving.nl! 

Meer over Direct Marketing Cultuur Vakblad fondsenwerving Nalatenschappen Arjen van Ketel Promotie Geefgedrag Maatschappij Academica Religie Lena Vizy Malika Ouacha Bert de Jong Bijzondere Noden Brieven Cross-border philanthropy Cynthia Heydari-Nieuwland Diasporafilantropie Gereformeerd Internationale Bijbelbond Issuekalender Jeffrey Rijkhoff Legacy Conference Mayke van Keep Vf 24-6

Marijn Thijs

Redacteur

Als redacteur houdt Marijn zich bezig met de invulling van fondsenwerving.nl en het Vakblad fondsenwerving. Hij is verantwoordelijk voor de journalistieke inhoud en vacatures op de website en schrijft (onderzoeks)verhalen en rubrieken voor het fysieke Vakblad. Marijn studeerde internationale journalistiek aan de Rijksuniversiteit Groningen (MA) en is sinds 2019 verbonden aan het Vakblad.

Advertentie

MIC: Fondsenwerving met het bereik van social media en het gemak van een betaalverzoekje
Close