Uit de resultaten van een toets door het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK) naar de wijzigingen die zijn aangebracht aan de Telecommunicatiewet blijkt dat er geen aanpassingen nodig zijn aan de definitie van de klanttermijn. De zelfregulering waarbij een klanttermijn voor drie jaar is afgesproken werkt in de praktijk goed. Onder de respondenten zitten zeer waarschijnlijk ook goede doelen; zij zijn door Goede Doelen Nederland opgeroepen om hun ervaringen te delen.
Sinds de Telecommunicatiewet is gewijzigd in juli 2021 mogen consumenten alleen nog gebeld worden wanneer zij toestemming hebben gegeven of een klantrelatie hebben met een organisatie (een zogenaamde opt-in). Deze wet geldt ook voor goededoelenorganisaties.
Middels een invoeringstoets die een jaar na het ingaan van de wet door het ministerie van EZK is onderzocht wat de effecten van de wetswijziging zijn en of er eventueel aanpassingen gedaan dienen te worden. De zelfregulering in de Code voor Telemarketing, waarbij een klanttermijn voor die jaar is afgesproken, werkt goed. Sterker, er zijn geen signalen naar voren gekomen dat het ontbreken van extra regels over de klanttermijn problematisch is.
Telemarketeers, voor commerciële en niet-commerciële doeleinden hebben sinds de invoering van de wet een bewijslast om aan te tonen aan de ACM dat zij mensen mogen bellen. De toezichthouder stelt zich flexibel op tegenover de sector in hoeverre zij een klantrelatie bewijzen: de telemarketingsector mag zelf verschillende registratiemethoden aandragen. Dit omdat het niet voor alle bellers duidelijk is waar de registratie van een zogenaamde opt-in aan moet voldoen.
Verder rapporteren telemarketeers een sterke afname van het aantal mensen dat met toestemming benaderd kan worden. Het aantal meldingen bij de Autoriteit Consument en markt (ACM) is licht gedaald.
Alle resultaten van de invoeringstoets zijn te vinden op de website van de Rijksoverheid.