Steeds meer organisaties kiezen voor de ‘klant centraal’ als strategie en werken met customer journeys om supporters duurzaam te betrekken en te activeren. Dat er veel aandacht is voor dit onderwerp werd ook duidelijk tijdens de Vakdag fondsenwerving. De workshop ‘Meer impact met Customer Journeys’ was één van de best bezochte presentaties door vakgenoten.
Dit artikel is een samenvatting van de sessie ‘Meer impact met customer journeys’ tijdens de Vakdag fondsenwerving op 23 juni 2022.
‘Kijk door de ogen van de donateur’
De deelnemers werden door Gülsün Gün (Studio 4 Impact) mee op reis genomen langs de belangrijkste pijlers voor succesvol customer journey management. De aanwezigen kregen bij aanvang van de workshop een box met daarin o.a. een bril uitgedeeld, met het verzoek deze op te zetten. ‘Kijk door de ogen van de donateur naar je organisatie en fondsenwerving’, was de boodschap die door Gülsün werd meegegeven als startpunt voor customer journeys.
Aan de hand van de zes stappen methode – verdeeld in een inventarisatie-, analyse en ontwerpfase - lichtte Gülsün toe hoe je de ideale journey ontwerpt voor je doelgroep. Een bewezen methodiek waarmee consequent betekenisvolle ervaringen gecreëerd worden met als doel om grote groepen mensen te betrekken en samen meer impact te maken.
Vogelbescherming Nederland
Tot slot deelde Ellen van Buuren van Vogelbescherming Nederland in de praktijkcase haar visie op ‘klant centraal’. ‘Het (willen) leren kennen van onze (potentiële) relaties en deze kennis opbouwen, bewaren en gebruiken noemen we ‘klant centraal’,’ zegt van Buuren. ‘Binnen Vogelbescherming Nederland kiezen we deze benadering om de ambities rond het activeren van de samenleving te kunnen realiseren.’
Ellen benadrukt dat het hier om gedragsverandering gaat en organisaties hier de tijd voor mogen nemen. De Vogelbescherming doet dit met een toegewijd agile team (Team Optimale Klant Ervaring) die zich sec bezighoudt met naar de praktijk vertalen van deze klantvisie.
Workshop
Ben je geïnspireerd of baal je dat je er niet bij kon zijn, meld je dan aan voor de Workshop Donor Journey Mapping op 25 november 2022: https://vakbladfw.nl/donorjourney
Over de auteur
Gülsün Gün heeft na haar jarenlange werkervaring in marketing, customer experience, journeys en (behavioural) design bij verschillende commerciële bedrijven en goede doelen in 2020 Studio 4 Impact opgericht. Haar missie os om zoveel mogelijk goede doelenorganisaties succesvol te begeleiden in hun transitie van campagnegericht naar een klantgerichte organisatie. Betekenisvolle ervaringen creeëren en samen voor impact gaan is wat haar dagelijks drijft om stap voor stap de wereld een beetje mooier te maken. Gülsün is aangesloten bij Sparkle Academy als trainer.