Van de veertig organisaties die dit jaar de ‘Inspirerende 40’ vormen, zijn 23 organisaties aangemerkt als ‘Impactorganisatie’. De lijst van 2022 werd bekend gemaakt tijdens de eerste editie van Impact on the Beach in Scheveningen. Op de lijst prijken vijf organisaties met anbi-status: het Rode Kruis (dertiende), Wereld Natuur Fonds (vijftiende), KWF Kankerbestrijding (zestiende), het Van Gogh Museum (37e) en het Rijksmuseum (38e). Too Good to Go veroverde voor het vierde jaar op rij de koppositie en is de meeste inspirerende organisatie.
Inspireren
Het onderzoek naar de meest inspirerende organisaties van Nederland werd voor de dertiende keer uitgevoerd in opdracht van adviesbureau Synergie. In het onderzoek wordt gevraagd naar de ervaring van 5.100 respondenten met verschillende organisaties. Hierbij wordt verder gekeken dan naamsbekendheid alleen. De meest inspirerende organisaties scoren goed op vier pijlers die Nederlanders als inspirerend ervaren; een visie voor de wereld van morgen, innovatie, een prikkelende relatie en next level klantervaring.
Voor een plek in de top veertig moet een bekendheidsdrempel van minstens tien procent worden behaald. Organisaties die daar niet aan komen maar wél inspireren staan in de Ones2Watch-lijst. Alle 25 organisaties op die lijst (o.a. Justdiggit, Ecosia en Rainforest Alliance) worden als Impactorganisaties.
Bedrijven verliezen terrein
Al sinds 2015 is de opkomst van impactorganisaties duidelijk zichtbaar, schrijft Synergie. Organisaties die werken aan een maatschappelijk ideaal genieten steeds meer de aandacht, terwijl de meer conventionele en economisch bedrijven terrein verliezen. Organisaties zoals Shell, Amazon, KLM, ABN AMRO en Zalando scoren laag.