Lid worden van Vf? Meld je nu aan

LID WORDEN

Advertentie

Advertentie

Advertentie

Échte vrienden werven en behouden

Nieuws

14 juli 2022

Vrienden werven is bij culturele organisaties heel gewoon. Of het nu een klein theater is of een groot museum. Het is onderdeel van hun DNA. Vrienden zijn bijvoorbeeld betrokken bij een schouwburg, museum of dansgezelschap en steunen de organisatie door middel van een gift. Tijdens de coronaperiode werd hun geefbereidheid en betrokkenheid nog veel duidelijker: veel vrienden deden een extra gift of doneerden de waarde van hun kaartjes en hoefden daar niets voor terug.

Brecht Janssen presenteerde de workshop 'Hoe maak je échte vrienden' tijdens de Vakdag fondsenwerving 2022.
Brecht Janssen presenteerde de workshop 'Hoe maak je échte vrienden' tijdens de Vakdag fondsenwerving 2022. © Anneke Troost / Stijl Fotografie

door Gastauteur

Dit artikel is een samenvatting van de sessie ‘Hoe maak je échte vrienden?’ tijdens de Vakdag fondsenwerving op 23 juni 2022.

Werkt het in de culturele sector nu heel anders dan in de goededoelensector? Niet echt. Ook hier wordt gewerkt met een donorpiramide; de vriendenpiramide. En ook hier komen er giften van mensen die iets voelen voor de missie. Het verschil zit vooral in de relatiegerichte aanpak. In de workshop tijdens de Vakdag Fondsenwerving, dit artikel en ons whitepaper met tien tips lichten we de aanpak toe.

Allereerst is het belangrijk de basis op orde te maken met een urgent verhaal (je case for support), dat concreet vertelt waar het geld voor nodig is. Een verhaal dat raakt! Vervolgens is het van belang je doelgroepen en netwerk voor de werving in kaart te brengen. Denk daarbij na over de geefmotieven van de diverse mogelijke gevers en haal deze op met bijvoorbeeld een enquête, klantenpanel of één op één gesprekken. Willen vrienden alleen steunen? Of willen ze ook genieten van bijeenkomsten, webinars of podcasts? En vinden zij het krijgen van voordeel of service ook belangrijk? Begin de werving in ieder geval bij je warmste contacten, werk dus van binnen naar buiten.

Een goede relatie met vrienden vraagt om aandacht, de vriendschap staat centraal. Je bent daarbij oprecht geïnteresseerd en zorgt voor regelmatig en afwisselend contact; via mail, persoonlijk, online, et cetera. Door aandacht te geven, groeit de relatie en krijg je meer betrokkenheid terug. Je hebt als goed doel vaak meer ‘in de aanbieding’ dan je denkt. Denk aan het ‘gratis’ kwartaalmagazine, een bezoek op locatie, een webinar of korting bij een partner/sponsor. Ook wordt het gewaardeerd als je jouw vrienden af en toe verrast. Het hoeft niet groot of kostbaar te zijn: maak filmpjes op locatie of regel een (digitale) ontmoeting met een directeur, wetenschapper of ambassadeur. Het gaat ook om het gebaar en de moeite die je doet om jouw vrienden te betrekken. 

Als je grote(re) gevers wilt betrekken, kan een geefcirkel interessant zijn. In een geefcirkel kunnen gelijkgestemden gezamenlijk een bepaald project steunen en elkaar ontmoeten. De deelnemers openen daarbij hun eigen netwerk en betrekken nieuwe ‘gelijkgestemden’ bij hun cirkel. Informeren, betrekken en inspireren zijn belangrijke elementen voor een succesvolle geefcirkel.

En tenslotte, kijk ook eens naar andere organisaties buiten je eigen sector. Hoe werkt bijvoorbeeld het alumnibeleid op universiteiten? Hoe werven ziekenhuizen donateurs voor hun onderzoeksfondsen? En hoe zien de geefcirkels bij musea en theaters eruit? Kijk op websites en ga in gesprek met andere fondsenwervers. Verbreed je horizon, leer, deel en inspireer elkaar! 

Wil je hier meer over lezen? In ons Whitepaper ’10 tips voor het werven en behouden van échte vrienden’ vind je meer tips ter inspiratie. Je kunt het hier downloaden. 

Over de auteurs

Sofie Bienert is meer dan twintig jaar werkzaam in het vak fondsenwerving. Sinds 2010 is ze aangesloten bij LVWB Fundraising en adviseert ze zowel goede doelen, als culturele- en maatschappelijke organisaties, in de rol van adviseur of interimmanager. Daarnaast is Sofie co-auteur van meerdere vakboeken, zoals het Handboek Sponsoring en Fondsenwerving en geeft ze workshops en trainingen o.a. bij de beroepsopleiding 3F-Academy.

Brecht Janssen is senior adviseur bij LVWB Fundraising en heeft ruim 25 jaar ervaring in zowel de profit als de non-profit sector op het gebied van marketing, communicatie en fondsenwerving. Momenteel begeleidt ze diverse organisaties in de culturele en maatschappelijke sector op het gebied van fondsenwervingsstrategie.

Meer over Cultuur Brecht Janssen LVWB Fundraising Geefkringen Sofie Bienert Vrienden Echte vrienden

Advertentie

Banner Mindwize
Close