Vandaag kunnen we opnieuw een aantal workshops die tijdens de nieuwe Vakdag fondsenwerving worden gehouden aankondigen. Tijdens de Vakdag, georganiseerd door Vakblad fondsenwerving en Goede Doelen Nederland, kan je sessies over de spanning tussen samenwerken en concurreren, en de uitdagingen die het betalingsverkeer aan goede doelen stelt volgen.
Kom naar de Vakdag fondsenwerving en praat met collega’s over thema’s die de sector bezighouden. Gratis toegang voor betalende Vakblad abonnees!
Workshop: Samenwerken of concurreren?
Linda Nooitmeer, Henca Maduro, Alka Schuitema, Eric van Leeuwen en Pelagia de Wild
NGO's kunnen op allerlei manieren samenwerken. Op het gebied van impact: samen een maatschappelijk doel nastreven. Samen een probleem op de politieke agenda krijgen. Samen gelden ophalen voor een gezamenlijk doel. Of een project opzetten met maatschappelijke partners. Samenwerken zou fondsenwervers in het bloed moeten zitten, of is er toch enige spanning als het om geld gaat?
Een discussie met zeer verschillende organisaties: Linda Nooitmeer van Ninsee, Henca Maduro van EE2 (street arts voor jongeren), Alka Schuitema van Red een Kind namens Kindsponsoring.nl en Eric van Leeuwen van de Hartstichting namens Toegift. De discussie wordt geleid door Pelagia de Wild.
Linda Nooitmeer
Linda Nooitmeer is sinds januari 2017 bestuurslid van het NiNsee en sinds april 2018 in de functie van (onbezoldigd) bestuursvoorzitter. Sinds 2021 is ze lid van de Raad van Toezicht van het Bijbels Museum en sinds kort lid van de subsidieregeling commissies Koloniaal en slavernijverleden van de gemeenten Utrecht en Rotterdam. Nooitmeer heeft bedrijfseconomie gestudeerd en is werkzaam als interim finance manager bij de RVO in Den Haag.
Hanca Maduro
Henca Maduro is de directeur van culturele Stichting Epitome Entertainment. Al 24 jaar zet zij zich met hart en ziel in voor talentontwikkeling in de urban muziek. Daarnaast neemt Henca vaak plaats in incidentele commissies als b.v. die van de Raad van Cultuur of Rotterdamse Raad van kunst en Cultuur. Ook is Henca al 5 jaar adviseur van Fonds Podiumkunsten. Henca is ook een graag geziene spreker bij muziekconferenties over de hele wereld.
Eric van Leeuwen
Eric van Leeuwen werkt sinds 2004 voor goede doelen en is bij de Hartstichting verantwoordelijk voor de strategie en marketing van nalatenschappen. Namens de Hartstichting is hij ook lid van de Dagelijkse Leiding van de Toegift-campagne en hij is in die rol een van de drijvende krachten achter dit unieke samenwerkingsverband van 78 goede doelen.
Alka Schuitema
Alka Schuitema is Marketingspecialist bij Stichting Red een Kind. Red een Kind is een ngo die op een duurzame manier toekomst geeft aan kinderen in armoede, hun familie en hun hele omgeving. Met haar grote passie voor marketing wil zij graag echt impact maken in het leven van anderen. Alka is onder meer medeverantwoordelijk voor de fondsenwerving van particuliere donateurs en was onlangs nauw betrokken bij het unieke samenwerkingsproject kindsponsoring.nl.
Pelagia de Wild
Pelagia de Wild is directeur van de afdeling Relatiemanagement en Fondsenwerving van het Amsterdam UMC en werkt voor diverse gelieerde fondsenwervende stichtingen. Ze werkte o.a. voor de Universiteit van Amsterdam en het Antoni van Leeuwenhoek. Ze is al jarenlang actief voor de sector: zo was zij lid van de ledenraad van Instituut Fondsenwerving, lid van het Congresteam voor de Vakdagen verzorgt zij workshops voor de 3F Academy. 
Meld je hier aan voor de Vakdag fondsenwerving! Gratis toegang voor betalende Vakblad abonnees!
***
Workshop: Cashen of Crashen: over de uitdagingen die het betalingsverkeer stelt aan goede doelen
Jeroen de Rooij, Arné Dutij, Carla Beemer en Jaco Booster
Betalingsverkeer is voor goede doelen een belangrijk deel van het werk. Immers, elke donatie verloopt via een bank en is dus onderdeel van het betalingsverkeer. Goede doelen hebben over het algemeen weinig invloed op de ontwikkelingen in het betalingsverkeer. Wel staan ze vaak voor de uitdaging om in te spelen op ontwikkelingen, zoals de afname van contant geld, de plotselinge uitdaging om collectegelden te storten en de afschaffing van de acceptgiro, een belangrijk betaalmiddel voor goede doelen. Aan de andere kant creëren nieuwe betalingsvormen zoals Tikkie en Mollie ook nieuwe wervingsmethoden, die weer handig online in te zetten zijn. Oftewel, betalingsverkeer is zowel voorwaarde voor fondsenwerving (en soms een bron van ergernis) als een inspiratiebron voor nieuwe vormen van fondsenwerving.
Tijdens deze interactieve sessie deelt Jeroen de Rooij van MIC zijn ervaringen met het inzetten van mobiele journeys voor collecte. Arné Dutij (Mailtraffic) en Carla Beemer (Diabetesfonds) delen de uitdagingen van het verdwijnen van de acceptgiro en de zoektocht naar alternatieven. Jaco Booster van Enigma Consulting modereert deze interactieve sessie.
Jeroen de Rooij
Jeroen de Rooij is Creative Director & Founder van MIC. Jeroen wil mensen letterlijk en figuurlijk in beweging brengen. Letterlijk als Crossfit Level2 coach om fit en vitaal te leven. Figuurlijk als impact ondernemer om goede doelen en culturele instellingen te helpen impact te maken. Jeroen is een van de grondleggers van mobiele journeys. Hier zal hij meer over vertellen in de workshop over digitale collecte.
Carla Beemer
Carla Beemer is al meer dan 20 jaar actief in de non-profit sector. Ze werkt als Manager Fondsenwerving & Informatiemanagement bij het Diabetes Fonds. Daarbij ligt haar focus op de digitale transformatie als ‘enabler’ voor het bereiken van de impactdoelen. Daarnaast is Carla actief in de werkgroep Betalingsverkeer van Goede Doelen Nederland.
Arné Dutij
Arné Dutij heeft meer dan 20 jaar ervaring in fondsenwerving gericht op de particuliere donateurs. Hij heeft gewerkt als fondsenwerver en is medeoprichter van het DM bureau Mailtraffic en van Data Inside. Onlangs startte Arné de projectgroep ´Betaalmiddelen voor direct mail’ als reactie op het einde van de acceptgiro. Deze projectgroep is uitgegroeid tot hét branche-initiatief met als doel om een alternatief te ontwikkelen voor de acceptgiro.
Jaco Booster
Jaco Booster is betalingsverkeer expert, betrokken bij start-ups & fintechs binnen betalingsverkeer domein en al meer dan 10 jaar betrokken als expert bij Goede Doelen Nederland.