Lid worden van Vf? Meld je nu aan

LID WORDEN

Advertentie

MIC: Fondsenwerving met het bereik van social media en het gemak van een betaalverzoekje

Consumenten zijn databewuster en hebben iets minder zorgen over privacy

Kort & Goed

18 mei 2022

Consumenten worden zich steeds bewuster van hun rechten over het delen van persoonsgegevens, blijkt uit de Global Privacy Monitor 2022 onder ruim 20.000 respondenten uit zestien landen wereldwijd. Als gevolg dalen de zorgen over privacy, mits de organisatie waarmee zij data delen vertrouwen geeft en men een relevant, gepersonaliseerd aanbod ervoor terugkrijgt.

Beeld ter illustratie.
Beeld ter illustratie. © Shutterstock // Simple Line

door Redactie Vf

Het onderzoek naar de privacyzorgen en databewustheid van mensen werd uitgevoerd in opdracht van GDMA, de koepelorganisatie waar Nederlandse branchevereniging voor datagedreven marketing DDMA onder valt. De onderzoekers ontdekten dat de bekendheid van de AVG ten opzichte van vier jaar geleden enorm is gestegen. In Nederland kent twee op de drie mensen de wet persoonsgegevens, ten opzichte van 28 procent in 2018. Daarnaast ziet bijna driekwart van de respondenten hun persoonlijke gegevens als eigendom dat ze kunnen delen in ruil voor betere service of een relevanter aanbod.

Hoewel de zorgen rondom online privacy nog groot zijn, loopt het percentage mensen dat zich weinig tot geen zorgen maakt wel op (31 procent nu ten opzichte van 26 procent in 2018). Iets meer dan de helft van de respondenten geeft aan dat ze het delen van persoonlijke gegevens ook essentieel vinden voor het functioneren van de moderne maatschappij. Transparantie is wel een cruciale voorwaarde: ruim driekwart van de ondervraagden zegt het belangrijk te vinden om te weten hoe data worden gebruikt.

--

Dit nieuwsbericht verscheen eerder in de rubriek Kort en Goed in Vakblad fondsenwerving, jaargang 24, nummer 2, dat in april 2022 uitkwam.

Meer over AVG Privacy DDMA Vf 24-2 GDMA Global Privacy Monitor 2022

Advertentie

Advertentie

Advertentie

Close