Uit onderzoek naar de merkkracht van goede doelen door Hendrik Beerda Brand Consultancy blijkt dat de ophef rond Marco Borsato schade heeft gebracht aan de naam van War Child, de organisatie waarvoor hij 23 jaar ambassadeur was. In december verbrak Borsato de samenwerking met de organisatie voor kinderen in oorlogsgebieden nadat hij negatief in het nieuws kwam wegens verdenkingen van grensoverschrijdend gedrag.
Minder sterke band
War Child zakt van de 48e naar de 71e positie op de ranglijst van goede doelen waarmee de Nederlander een sterke band voelt, concludeert merkadviseur Beerda: ‘Deze band hangt vooral samen met reputatiefactoren zoals betrouwbaarheid en organisatorische kwaliteit. Met name op deze factoren is sprake van een forse daling bij War Child.’
In de huidige tijd van sociale media is reputatieschade snel opgelopen. ‘Het voordeel van de media-aandacht van beroemde ambassadeurs moet goed worden afgewogen tegen het risico van imagoschade,’ aldus Beerda. ‘Organisaties moeten veel zorgvuldiger hun merk bewaken en niet zonder slag of stoot beroemdheden tot het boegbeeld van hun organisatie bestempelen.’
Merkkracht
Het Goede Doelen Merkenonderzoek is in 2010 in samenwerking met de Universiteit van Amsterdam (UvA) ontwikkeld. De merkkracht wordt berekend aan de hand van drie factoren: geholpen naamsbekendheid, waardering en binding.
--
Dit nieuwsbericht verscheen eerder in de rubriek Kort en Goed in Vakblad fondsenwerving, jaargang 24, nummer 2, dat in april 2022 uitkwam.